جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مدیریت بحران در سازمان

زمان مطالعه این مقاله: 23 دقیقه

مفهوم مدیریت بحران در سازمان چیست؟ مدیریت بحران به شناسایی یک تهدید برای یک سازمان و ذینفعان آن به منظور ارائه یک واکنش موثر به آن اشاره دارد. به دلیل غیرقابل پیش‌بینی بودن رویدادهای جهانی، بسیاری از سازمان‌های مدرن سعی می‌کنند بحران‌های بالقوه را قبل از وقوع شناسایی کنند تا طرح‌هایی برای مقابله با آنها ترسیم کنند. این کار باعث می‌شود که در صورت بروز بحران، سازمان بتواند مسیر خود را در جهت مقابله و رفع بحران تغییر داده و اقدامات لازم را انجام دهد.
مدیریت بحران در سازمان

فهرست مطالب

چقدر با مفهوم مدیریت بحران در سازمان آشنایی دارید؟ آیا تا به‌حال در سازمان یا شرکت خود با بحران‌هایی مواجه شده‌اید که برای حل آنها نیاز به مشاوره و به‌کارگیری رویه‌ای خاص داشته باشید؟ مدیریت بحران به کارگیری استراتژی‌هایی است که برای کمک به سازمان برای مقابله با یک رویداد منفی ناگهانی و مهم و در عین حال برای کمک به تداوم کسب‌وکار طراحی شده‌اند. به عبارتی مدیریت بحران شامل اجرای سیاست‌ها و رویه‌هایی برای دفاع، کاهش و پیش‌گیری از بحران است. در این نوشته از وبلاگ تخصصی اکوبا می‌خواهیم در مورد مدیریت بحران در کسب و کارها صحبت کنیم. با ما همراه باشید تا در ادامه این نوشته با تعریف دقیق‌تر مدیریت بحران در سازمان، انواع بحران در سازمان، اهداف و اهمیت مدیریت بحران و روش‌های مدیریت بحران در سازمان آشنا شوید.

مدیریت بحران در سازمان

مدیریت بحران چیست؟

یک بحران می‌تواند در نتیجه یک رویداد غیرقابل پیش‌بینی یا یکی از پیامدهای غیرقابل پیش‌بینی رویدادی که به عنوان یک خطر بالقوه در نظر گرفته شده‌است، رخ دهد. در هر صورت، بحران‌ها تقریبا همیشه مستلزم این هستند که تصمیمات سریع برای محدود کردن میزان آسیب‌رسانی آنها به سازمان اتخاذ شود. بحران‌ها می‌توانند شامل بلایای طبیعی، مشکلات مالی و حملات امنیت سایبری باشند. مدیریت بحران استراتژی پیش‌بینی بحران‌ها در سطح شرکت و برنامه‌ریزی برای مقابله مؤثر با آن است. مدیریت بحران با تحلیل ریسک آغاز می‌شود؛ اما نباید با مدیریت ریسک اشتباه گرفته شود.

ماهیت آسیب احتمالی بر اساس ماهیت بحران متفاوت است. با این حال در بیشتر موارد، یک بحران می‌تواند بر سلامت، ایمنی، امور مالی سازمان، شهرت سازمان، وفاداری مشتری و برند یا ترکیبی از این موارد تأثیر بگذارد. یک آتش‌سوزی ویرانگر می‌تواند بحرانی باشد که امور مالی سازمان را به خطر می‌اندازد. با این حال اگر آتش‌سوزی در ساعات کاری رخ دهد، آتش ممکن است سلامت و ایمنی را نیز به خطر بیندازد زیرا ممکن است کارکنان خود را در معرض آسیب قرار دهند. به همین خاطر مدیریت بحران در سازمان یکی از کلیدی‌ترین مبحث‌های مدیریتی است که رهبر هر سازمانی باید به‌خوبی نسبت به آن آگاهی و دانش داشته باشد. مشاوره کسب و کار می‌تواند به شما در مدیریت هرچه بهتر بحران‌های سازمانی کمک کند.

تاریخچه مدیریت بحران

با توجه به مستندات موجود، حوزه مدیریت بحران در سازمان با مدیریت یک بحران به‌وجود آمده در سال ۱۹۸۲ در شرکت Johnson & Johnson آغاز به‌کار کرد. در آن سال کپسول‌های Tylenol حاوی سیانور هفت نفر را در منطقه شیکاگو کشت. این شرکت بلافاصله دستور برگشت تمامی کپسول‌های پخش شده در کشور را صادر کرد و محصولات رایگان را در بسته‌ بندی‌های بسیار عالی عرضه کرد. در نتیجه واکنش سریع و مؤثر شرکت، تأثیر آن بر سهامداران به حداقل رسید و آسیبی به نام تجاری (برند) آن وارد نشد.

امروزه تقریبا تمام شرکت‌های بزرگ، آژانس‌های غیرانتفاعی و سازمان‌های بخش عمومی از مدیریت بحران در سازمان استفاده می‌کنند. توسعه، تمرین و به‌روزرسانی یک CMP بخش مهمی برای اطمینان پیدا کردن از این موضوع است که یک کسب‌وکار می‌تواند به بلایای پیش‌بینی‌نشده پاسخ دهد؛ مشاوره مدیریت می‌تواند کمک زیادی به تعیین و توسعه CMP اختصاصی برای کسب‌و‌کار شما بکند. ماهیت فعالیت‌های مدیریت بحران در سازمان می‌تواند بر اساس نوع سازمان متفاوت باشد. به عنوان مثال، یک شرکت تولیدی احتمالا برای پاسخ به یک حادثه صنعتی در مقیاس بزرگ، مانند انفجار یا نشت مواد شیمیایی، به CMP نیاز دارد، در حالی که یک شرکت بیمه با احتمال بسیار کمتری با چنین خطراتی مواجه خواهد شد.

مدیریت بحران چیست

 

اهمیت مدیریت بحران

مدیریت بحران در سازمان شامل برنامه ریزی استراتژیک و پاسخ به حوادث و تهدیدات غیرمنتظره است و یکی از بهترین روش‌های پیش‌گیری، کاهش و واکنش به بحران است. از مهم‌ترین ویژگی‌های مدیریت بحران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حفاظت از شهرت و ذینفعان

بحران‌ها می توانند وجهه و اعتبار یک کسب‌و‌کار را خدشه دار کنند و منجر به از دست دادن اعتماد مشتریان، سرمایه‌گذاران و سایر ذینفعان مانند کارکنان شوند. با اجرای استراتژی‌های مؤثر مدیریت بحران در سازمان، کسب‌و‌کارها می‌توانند اعتماد مشتریان خود را جلب کنند و پیامدهای منفی یک بحران را کاهش دهند.

  • به حداقل رساندن خسارات مالی

برخی از بحران‌ها می‌توانند منجر به زیان‌های مالی قابل‌توجهی برای مشاغل و کسب‌و‌کارها شوند. تأثیر مالی یک بحران می‌تواند صدمات قابل توجهی از اختلالات عملیاتی گرفته تا بدهی‌های قانونی، به سازمان‌ها وارد کند. برنامه‌های مدیریت بحران در سازمان (CMP) که به خوبی طراحی شده‌ باشند، می‌توانند خسارات مالی زیان‌آور، مانند آسیب‌های ناشی از نقض داده‌ها را به حداقل برسانند. با توجه به تحقیقی که در سال ۲۰۲۳ انجام شد، آسیب‌های ناشی از نقض داده به‌طور متوسط، ۴.۴۵ میلیون دلار تخمین زده شد.

  • تضمین تداوم کسب‌و‌کار

یکی دیگر از جنبه‌های کلیدی مدیریت بحران در سازمان این است که این اطمینان را به مدیران و اعضای سازمان می‌دهد که عملیات اساسی کسب‌و‌کار می‌توانند علیرغم یک بحران مخرب با برنامه‌‌های مناسب و روش‌های حرفه‌ای ادامه پیدا کنند. این طرح‌ها برنامه‌های اضطراری، پروتکل‌های واکنش اضطراری، پروتکل‌های پشتیبان و سایر رویه‌ها را برای حفاظت از عملکردهای حیاتی کسب‌وکار پیاده‌سازی می‌کنند. طرح‌های تداوم کسب‌و‌کار می‌توانند به ارائه خدمات کلیدی به کارکنان و مشتریان در طول یک بحران کمک کنند. نکته‌ای که در اینجا باید به آن اشاره کنیم این است که استفاده از روش‌های موثر مدیریت بحران، علاوه‌بر سازمان‌های بزرگ، برای مدیریت کسب و کارهای کوچک و توانایی مقابله با چالش‌ها و بحران‌های مختلف در این‌گونه بیزینس‌ها نیز کارایی فراوانی دارد و کسب‌و‌کارهای کوچک نباید از این واقعیت غافل شوند.

  • حفظ اعتماد عمومی

مدیریت بحران در سازمان همچنین به سازمان‌ها و بیزینس‌ها کمک می‌کند تا بحران‌ها را مدیریت کنند و نحوه رسیدگی به آن‌ها را به شیوه‌ای شفاف و قابل‌اعتماد به اشتراک بگذارند. سازمان‌ها می‌توانند با انتقال شفاف پیام‌های خود از طریق روابط عمومی همدلانه، رسیدگی به نگرانی‌های ذینفعان، و ارائه به‌روزرسانی‌های به‌موقع یا در زمان واقعی، اعتماد عمومی را حفظ کنند.

اهمیت مدیریت بحران در سازمان

انواع بحران در کسب و کارها

انواع مختلف بحران‌ها به صنایع خاص مربوط می‌شوند. برای سازمان‌ها مهم است که انواع مختلف بحران‌هایی را که ممکن است با آن‌ها مواجه شوند به منظور توسعه استراتژی‌های مدیریت بحران در سازمان درک کنند. رایج ترین بحران‌های سازمانی شامل موارد زیر است:

بلایای طبیعی

بلایای طبیعی مانند زلزله، طوفان، سیل و آتش‌سوزی می‌تواند باعث آسیب‌های گسترده و اختلال در کسب‌وکارها شود. این بحران‌ها اغلب نیازمند واکنش فوری بخش مدیریت بحران در سازمان و تلاش‌های بازیابی بلایای طبیعی برای اطمینان از ایمنی کارکنان، محافظت از دارایی‌ها و بازسازی عملیات هستند.

نقض امنیت سایبری

حملات سایبری تهدید قابل‌توجهی برای سازمان‌ها در هر اندازه‌ای محسوب می‌شوند. نقض داده‌ها، حملات باج افزار و سایر تهدیدات سایبری می‌توانند منجر به از دست دادن اطلاعات حساس، خسارات مالی و آسیب به شهرت سازمان شوند. مدیریت بحران در سازمان موثر در حوزه امنیت سایبری شامل اجرای تدابیر امنیتی جامع، فرآیندهای واکنش به حادثه، و استراتژی‌های ارتباطی برای رسیدگی و کاهش تأثیر چنین بحران‌هایی است.

بحران های بهداشت عمومی

بحران‌های بهداشت عمومی، مانند همه‌گیری‌ها و شیوع بیماری‌ها، می‌تواند عواقب گسترده‌ای برای کسب‌و‌کارها داشته باشد. این بحران‌ها اغلب، بیزینس‌ها را ملزم می‌کنند تا اقدامات مدیریت بحران در سازمان متناسبی مانند سیاست‌های کار از راه دور، پروتکل‌های ایمنی کارکنان و برنامه‌های ارتباطی را برای تضمین سلامت و رفاه نیروی کار خود و در عین حال حفظ عملیات ضروری اجرا کنند.

بحران های شهرت

بحران‌های شهرت به‌دلایل مختلفی مانند فراخوان محصول، رسوایی‌های اخلاقی یا پوشش منفی رسانه‌ای رخ می‌دهند. این بحران‌ها می‌توانند به‌شدت به تصویر برند سازمان و اعتماد مشتری آسیب برسانند. مدیریت بحران در سازمان در حوزه شهرت شامل برقراری ارتباط سریع و شفاف، رسیدگی به علل ریشه‌ای بحران، اجرای اقداماتی برای بازسازی اعتماد و اعتبار و ایجاد مدیریت ریسک است.

بحران های مالی

بحران‌های مالی می‌توانند از رکود اقتصادی، نوسانات بازار یا سوء مدیریت مالی ناشی شوند. این بحران‌ها می‌توانند ثبات و توان پرداختی یک سازمان را تهدید کنند. مدیریت بحران در سازمان در حوزه مالی شامل اجرای طرح‌های اقتضایی مالی، جستجوی حمایت خارجی در صورت لزوم و برقراری ارتباط با ذینفعان برای حفظ اعتماد آنها به سلامت مالی سازمان است.

بحران های نادرست سازمانی

بحران‌های آغاز شده توسط تخلفات سازمانی شامل اقداماتی است که منافع سهامداران را در اولویت قرار می‌دهد و پیامدهای منفی برای سهامداران دارد. این نوع بحران معمولا شامل تصمیماتی مانند مخفی کردن یا ارائه نادرست اطلاعات مهم یا اقدام به روش‌های غیرقانونی عمدی است؛ این اقدامات معمولا به این دلیل انجام می‌شوند که عده‌ای از اعضای سازمان، منافع مالی کوتاه‌مدت را بر منافع بلندمدت ذینفعان ترجیح می‌دهند.

اهداف مدیریت بحران در سازمان

اهداف مدیریت بحران در سازمان

مدیریت بحران در سازمان به دنبال کاهش آسیب‌های ناشی از بحران است. بااین‌ حال، این بدان معنا نیست که مدیریت بحران همان واکنش به بحران است. در عوض، مدیریت بحران در سازمان یک فرآیند جامع است که حتی قبل از وقوع یک بحران، عملی می‌شود. شیوه‌های مدیریت بحران قبل، حین و بعد از بحران انجام می‌شوند و شامل اقدامات پیشگیرانه مانند ارزیابی ریسک هستند.

برای مدیریت موفقیت‌آمیز بحران، سازمان‌ها باید اهداف روشنی را تعیین کنند که تلاش‌های مدیریت بحران در سازمان را در مسیر درستی هدایت کند. این اهداف، چارچوبی برای تصمیم‌گیری فراهم می‌کنند و به اطمینان از پاسخ هماهنگ و مؤثر کمک می‌کنند. اهداف کلیدی مدیریت بحران در کسب و کارها شامل موارد زیر است:

تضمین ایمنی و رفاه

هدف اصلی مدیریت بحران در سازمان تضمین ایمنی و رفاه کارکنان، مشتریان و سایر ذینفعان است. تضمین ایمنی شامل اجرای طرح‌های واکنش اضطراری، ارائه اطلاعات به‌موقع و دقیق و انجام اقدامات لازم برای کاهش خطرات و محافظت از افراد در برابر آسیب است.

به حداقل رساندن اختلال در عملیات

برای سازمان‌ها مهم است که در طول یک بحران، اختلال در عملیات خود را به حداقل برسانند و روال همیشگی کسب‌و‌کار خود را تا حد امکان حفظ کنند. انجام این کار ممکن است شامل اجرای ترتیبات کاری جایگزین، فعال کردن سیستم‌های پشتیبان و تخصیص مجدد منابع به عملکردهای حیاتی باشد. هدف این است که مدیریت بحران در سازمان به‌درستی انجام شده و برنامه‌های کاربردی حیاتی را بدون مشکل اجرا کنیم و در عین‌حال به چالش‌های ناشی از بحران نیز رسیدگی کنیم.

ارائه ارتباطات بحران

ارتباط موثر، هدف اصلی مدیریت بحران در سازمان است. سازمان‌ها باید کانال‌های ارتباطی شفاف و واضحی  را ایجاد کنند تا ذینفعان را در جریان قرار دهند، نگرانی‌ها را برطرف کنند و به‌روزرسانی‌هایی در مورد پیشرفت واکنش به بحران ارائه دهند. این امر شامل استفاده از بسترهای ارتباطی مختلف، مانند رسانه‌های سنتی، رسانه‌های اجتماعی و کانال‌های ارتباطی داخلی، برای دستیابی موثر به مخاطبان مختلف است.

حفاظت از شهرت و تصویر برند

حفظ شهرت مثبت و تصویر برند در طول یک بحران بسیار مهم است. سازمان‌ها باید با صداقت، شفافیت و همدلی از اعتبار خود محافظت کنند. چند کاری که به مدیریت بحران در سازمان و حفاظت از برند کسب‌و‌کار کمک می‌کنند، شامل رسیدگی سریع به مسائل کلیدی، پذیرفتن مسئولیت اشتباهات و اجرای اقداماتی برای بازسازی اعتماد و اعتبار است.

یادگیری و سازگاری

موقعیت‌های بحرانی فرصت‌های ارزشمندی را برای سازمان‌ها فراهم می‌کنند تا استراتژی‌های مدیریت بحران در سازمان خود را بازنگری کرده و بهبود ببخشند. پس از حل بحران، بررسی و تحلیل کامل تلاش‌ها در جهت رفع بحران بسیار مهم است. این کار شامل شناسایی نقاط قوت و ضعف، مستندسازی درس‌های آموخته‌شده و اجرای تغییرات برای ارتقای قابلیت‌های مدیریت بحران آینده و جلوگیری از بحران‌های احتمالی است. سازمان‌ها همچنین می‌توانند از اشتباهات شرکت‌های دیگر مانند حمله SolarWinds در سال ۲۰۲۰ درس بگیرند.

تفاوت مدیریت بحران با مدیریت ریسک

مدیریت ریسک بخشی از مدیریت بحران در سازمان است. اعضای بخش مربوطه، قبل از شروع یک بحران با برنامه‌ریزی قبل از بحران، ریسک‌ها را شناسایی می‌کنند و سپس راه‌هایی برای کاهش یا پیشگیری این خطرات پیدا می‌کنند. با این حال به این نکته توجه داشته باشید که مدیریت بحران و مدیریت ریسک دو چیز متفاوت هستند.

مدیریت ریسک شامل جستجوی راه‌هایی برای به حداقل رساندن ریسک‌ها برای جلوگیری از وقوع آنها می‌شود و  اقداماتی که در زمان وقوع بحران باید انجام شوند را پوشش نمی‌دهد. در‌حالی‌که مدیریت بحران مستلزم مدیریت ریسک است. به این ترتیب، مدیریت ریسک بخش مهمی از مدیریت بحران در سازمان است، اما مدیریت بحران پاسخ به حادثه را نیز پوشش می‌دهد، در حالی که مدیریت ریسک و حتی مدیریت ریسک سازمانی اینطور نیست.

مراحل یک بحران

برای اجرای موفقیت آمیز یک برنامه مدیریت بحران در سازمان (CMP) و پاسخ به یک بحران، درک مراحل مختلف آن بسیار مهم است. هر بحران شامل مراحلی است که قبل، حین و بعد از آن اتفاق می‌افتد. شش مرحله بحران به شرح زیر هستند:

۱. هشدار اولیه: سازمان ها باید به دنبال هشدارهای یک بحران باشند و احتمال وقوع آن را بسنجند. همیشه نمی‌توان بحران‌ها را پیش‌بینی کرد، اما نشانه‌هایی مانند الگوهای آب و هوا، اقتصاد ملی و جهانی و بی‌توجهی به خطرات امنیت سایبری وجود دارد که می‌توان با توجه به آنها وقوع بحران را پیش‌بینی کرد.

۲. ارزیابی ریسک خطرات: بعد از روبرو شدن با هشدار اولیه، خسارات و مشکلات حاد بحران توسط تیم مدیریت ریسک مورد بحث قرار گرفته و بدترین سناریوهای مربوط به ذینفعان آماده می‌شوند.

۳. پاسخ شرکت : در این مرحله شرکت‌ها باید برنامه مدیریت بحران در سازمان (CMP) را مشخص کنند و همه طرف‌های درگیر در بحران، مانند کارمندان و مشتریان را در مورد وقوع آن و همچنین راه‌حل‌های در نظرگرفته شده مطلع کنند.

۴. مدیریت بحران: CMP اجرا می‌شود و همه افراد در نظر گرفته شده برای مدیریت بحران در سازمان، کار را برای حل بحران آغاز می‌کنند.

۵. قطعنامه: در این مرحله بحران تحت کنترل است و همه کارمندان مربوطه وظایف خود در مورد مدیریت بحران در سازمان را به انجام رسانده‌اند. در اینجا باید برنامه‌هایی برای بازگشت به حالت عادی اجرا شود.

۶. بازیابی: در این مرحله نهایی، بحران به پایان رسیده و سازمان در حال بازگشت به فعالیت‌های عادی روزمره خود است. سازمان باید به‌طور کامل بحران را تجزیه و تحلیل کند و درس‌های آموخته شده باید مستندسازی شوند.

روش های مدیریت بحران در سازمان

بهترین روش های مدیریت بحران در سازمان

سازمان‌ها باید در هنگام وقوع بحران، رویکردی ساختاریافته و فعال داشته باشند. چندین روش برای مدیریت  بحران در سازمان وجود دارد که در ادامه به معرفی بهترین و موثرترین روش‌ها برای مدیریت بحران می‌پردازیم. البته این نکته را نیز در نظر داشته باشید که روش‌های مدیریت بحران در هر سازمان به عواملی مانند فرهنگ سازمانی آن کسب‌و‌کار نیز بستگی دارد.

تشکیل تیم مدیریت بحران

مدیریت بحران موفق مستلزم ایجاد یک تیم اختصاصی مدیریت بحران در سازمان است. این تیم باید متشکل از افراد بسیار ماهر و با تجربه از بخش‌های مختلف سازمان باشد. آنها باید اختیارات روشن و نقش‌های مشخصی برای مدیریت موثر بحران داشته باشند. این کار می‌تواند واکنشی سریع و هماهنگ برای جلوگیری یا کاهش تأثیر یک بحران را تضمین کند.

کلید برنامه‌ریزی موثر قبل از بحران، مشارکت هر چه بیشتر ذینفعان است. به این ترتیب، تمام حوزه‌های سازمان در فرآیند شناسایی و برنامه‌ریزی ریسک مشخص می‌شوند. تیم‌های واکنش به بحران سازمان، اغلب شامل نمایندگانی از کارکنان حقوقی، منابع انسانی، مالی و بخش عملیاتی سازمان هستند. همچنین شما باید فردی را برای ایفای نقش به عنوان مدیر بحران شناسایی و به تمام اعضای تیم مدیریت بحران در سازمان معرفی کنید.

ایجاد هشدار و ارزیابی ریسک

به همان اندازه که شناسایی ریسک‌ها و برنامه‌ریزی راه‌هایی برای به حداقل رساندن آن خطرات و اثرات آنها مهم است، ایجاد سیستم‌های نظارتی مانند نظارت قوی IT که می‌تواند سیگنال‌های هشدار اولیه هر بحران قابل پیش‌بینی را دریافت و ارائه کند، نیز به همان اندازه مهم است. این سیستم‌های هشدار اولیه می‌توانند شکل‌های مختلفی داشته باشند و بر اساس خطرات شناسایی‌شده بسیار متفاوت از هم هستند.

برخی از سیستم های هشدار اولیه ممکن است مکانیکی یا الکترونیکی باشند. به عنوان مثال، بعضی اوقات از ترموگرافی برای تشخیص تجمع گرما قبل از شروع آتش‌سوزی استفاده می‌شود. سایر سیستم‌های هشدار اولیه ممکن است از معیارهای مالی تشکیل شوند. به عنوان مثال، یک سازمان ممکن است بتواند با نظارت بر قیمت سهام مشتریان خود، کاهش قابل توجه درآمد در آینده را پیش‌بینی کند.

ایجاد واکنش و مدیریت بحران

فرآیندهای شفاف مدیریت حادثه و گردش کار باید قبل از وقوع بحران ایجاد شوند. این فرایندها شامل تعریف نقش‌ها، مسئولیت‌ها، رویه‌های تشدید و کانال‌های ارتباطی روشن هستند. به‌عنوان مثال هنگامی که یک بحران رخ می‌دهد، مدیر تیم مسئول هدایت واکنش سازمان مطابق با برنامه مدیریت بحران در  سازمان یا CMP است. مدیر بحران معمولا فردی است که وظیفه دارد با مردم و ذینفعان ارتباط برقرار کند.

اگر یک بحران، سلامت یا ایمنی عمومی را تحت تأثیر قرار دهد، مدیر بحران باید هر چه سریع‌تر بیانیه عمومی را ارائه دهد. در یک بحران عمومی، معمولا رسانه‌ها برای جمع‌آوری اخبار و اطلاعات به دنبال کارمندان برای شنیدن اظهارات آنها هستند. بنابراین بسیار مهم است که کارمندان سازمان از قبل بدانند چه کسی مجاز است و چه کسی مجاز به صحبت با رسانه ها نیست. کارمندانی که اجازه دارند با رسانه‌ها صحبت کنند باید این کار را به گونه‌ای انجام دهند که با آنچه مدیر بحران می‌گوید، کاملا سازگار و هماهنگ باشد.

استفاده از نرم افزار مدیریت حوادث

شما می‌توانید برای مدیریت بحران در سازمان از نرم‌افزار مدیریت حوادث استفاده کنید. این نرم افزار یک پلتفرم متمرکز برای ردیابی و مدیریت حوادث بزرگ، تعیین وظایف، به‌روزرسانی‌ ارتباطات و تجزیه و تحلیل داده‌ها برای بهبود مدیریت بحران در آینده فراهم می‌کند. این نرم‌افزار می‌تواند به سازمان‌ها کمک کند تا قابلیت‌های واکنش به بحران خود را افزایش دهند، همکاری اعضای تیم را بهبود بخشند و از مستندسازی بهتر حوادث و حل آنها اطمینان حاصل کنند.

تجزیه و تحلیل بحران‌ها برای کسب تجربه

پس از فروکش کردن بحران و شروع بازگشت به حالت عادی، مدیر بحران باید به ملاقات با اعضای تیم مدیریت بحران در سازمان، به‌ویژه اعضای بخش حقوقی و مالی، ادامه دهد تا پیشرفت تلاش‌های بهبودی را ارزیابی کند. در عین حال، مدیر بحران باید آخرین اطلاعات را در اختیار ذینفعان کلیدی قرار دهد تا آنها را از وضعیت فعلی آگاه کند.

پس از وقوع یک بحران، تیم مدیریت بحران در سازمان باید CMP سازمان را با هدف ارزیابی میزان عملکرد خوب طرح و اینکه چه جنبه‌هایی از برنامه باید بر اساس آنچه در طول بحران آموخته شده است مورد بازنگری قرار گیرند، بازبینی کنند.

درس گرفتن از حوادث گذشته

هر بحرانی فرصتی برای یادگیری و بهبود است. پس از حل بحران، باید بررسی‌های کامل پس از حادثه برای تجزیه و تحلیل اثربخشی فعالیت‌های واکنش به بحران انجام شود. شکاف‌ها و نقاط‌ضعف در فرآیندها باید شناسایی شود و راهبردهایی برای رفع آنها تدوین شود. شما باید درس‌های آموخته‌شده را مستند کنید و برنامه‌های مدیریت بحران در سازمان را بر این اساس به‌روز کنید. این مستندات به سازمان‌ها کمک می‌کند تا از حوادث گذشته درس گرفته و انعطاف پذیری و آمادگی سازمانی و عملیاتی خود را برای حوادث آینده بهبود بخشند.

پیشنهاد مطالعه: اصول برنامه ریزی در مدیریت

چالش‌های مدیریت بحران در سازمان

اگرچه مدیریت بحران برای هر سازمانی حیاتی است، اما با چالش‌هایی نیز همراه است. چالش برانگیزترین جنبه‌های مدیریت بحران شامل موارد زیر است:

  • مدیریت فشار زمان و تصمیم‌گیری در طول یک بحران به سرعت در حال تحول، از جمله جمع‌آوری حقایق و تصمیم‌گیری‌های آگاهانه.
  • پیاده‌سازی ارتباطات داخلی و خارجی موثر و مدیریت موفق ذینفعان، از جمله به‌روز رسانی منظم و ارائه اطلاعات به طرف‌های مربوطه.
  • حفظ تداوم کسب‌و‌کار، مانند خدمات و مدیریت خدمات بدون وقفه در طول بحران‌هایی مانند بلایای طبیعی.
  • ارائه حمایت عاطفی به افراد درگیر استرس، اضطراب و ترس از بحران

پیشگیری از بحران در سازمان

پیشگیری و کاهش بحران‌ها با مدیریت بحران موثر در سازمان

مدیریت بحران در سازمان برای پیشگیری و کاهش بحران‌های پیش روی هر کسب‌و‌کار حیاتی است.  در نوشته بالا به‌طور کامل در مورد مفهوم بحران و مدیریت بحران، اهمیت و اهداف مدیریت بحران و همچنین بهترین و موثرترین روش‌های مدیریت بحران در سازمان صحبت کردیم. امیدواریم از این مطلب کاربردی نهایت استفاده را برده باشید. مشاورین و متخصصین آژانس کسب و کار اکوبا همواره آماده پاسخ به سوالات و چالش‌های شما در زمینه کسب و کار و مدیریت بحران‌های بیزینس شما هستند. منتظر شنیدن نظرات و پیشنهادات شما در بخش دیدگاه‌ها هستیم.

منابع:

https://www.investopedia.com/terms/c/crisis-management.asp

https://www.techtarget.com/whatis/definition/crisis-management#:~:text=The%20primary%20goal%20of%20crisis,and%20protect%20individuals%20from%20harm.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط