جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مهم ترین مهارت های بازاریابی چیست؟

زمان مطالعه این مقاله: 14 دقیقه

چرا هر بازاریابی باید به‌طور مداوم مهارت‌های خود را افزایش دهد؟ هدف نهایی بازاریابان افزایش دیده شدن برند، افزایش ارقام فروش و ایجاد روابط پایدار با مشتریان است و رسیدن به این هدف از طریق بالابردن مهارت های بازاریابی نوآورانه امکان‌پذیر است.
مهارت های بازاریابی

فهرست مطالب

کار در زمینه بازاریابی می‌تواند چندین شکل مختلف داشته باشد؛ شما ممکن است در زمینه تحقیقات مشتری مشغول به‌کار باشید، گرافیک‌های چشم نواز طراحی کنید یا محتوای جذابی را بنویسید. علیرغم تمام این کارکردهای متمایز، هر شخص فعال در این حوزه باید دارای مهارت های بازاریابی ویژه‌ای باشد تا بتواند در شغل خود موفق‌تر عمل کند. این مهارت‌ها در همه مشاغل مربوط به بازاریابی کاربرد دارند و شما با تقویت مهارت‌ها و توانایی‌های خود می‌توانید درآمد بسیار بیشتری کسب کنید. در این نوشته از آژانس مشاوره و راه اندازی کسب و کار اکوبا می‌خواهیم مهم‌ترین مهارت های بازاریابی را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

مهارت های بازاریابی

مهم ترین مهارت های بازاریابی در محل کار 

اگر در زمینه بازاریابی مشغول به کار هستید و می‌خواهید مهارت های بازاریابی خود را (که گاهی به عنوان مهارت‌های نرم شناخته می‌شوند) تقویت کنید و آنها را در نقش‌ها و مناسبت‌های مختلف به کار ببرید، به شش مهارتی که در ادامه بررسی می‌کنیم به‌خوبی توجه کنید. این مهارت ها در زمینه بازاریابی به شما کمک زیادی می‌کنند تا در محل کار موفق‌تر باشید.

خلاقیت 

بازاریابی شامل کار با ایده‌ها و بهبود آنها برای دستیابی به مشتریان جدید و فعلی است، بنابراین همه نقش‌های بازاریابی تا حدی نیازمند خلاقیت هستند؛ در حالی‌که برخی از نقش‌ها، مانند کپی رایتر یا هماهنگ‌کننده رسانه‌های اجتماعی، ممکن است به خلاقیت بیشتری نسبت به دیگران نیاز داشته باشند. داشتن یک حساسیت خلاقانه قوی به شما در حرفه بازاریابی کمک فراوانی می‌کند؛ شما می‌توانید میزان خلاقیت خود را از روش‌های زیر بالا ببرید:

  • تولید ویدئوهای کوتاه و خلاقانه برای کمپین جدید رسانه‌های اجتماعی
  • شناسایی یک روش جدید برای انجام تحقیقات بازار (این کار باعث می‌شود تا تیم شما اطلاعات جدیدی در مورد رقبا کسب کند)
  • پیدا کردن یک برنامه یا ابزار جدید به‌منظور ردیابی هرچه بهتر میزان تعامل با مشتری

تحقیق

بازاریابان، کمپین‌های هوشمندانه‌ای ایجاد می‌کنند که مشتریان را به انجام کارهایی مانند خرید محصول، کمک مالی به یک سازمان غیرانتفاعی یا اضافه کردن خدمات جدید به حساب خود تشویق می‌کنند. دانستن نحوه انجام تحقیقات کمی و کیفی می‌تواند به شما کمک کند تا داده‌هایی را پیدا کنید که ممکن است به فعالیت‌های خاص تیم شما کمک کنند. مشاوره کسب و کار می‌تواند به شما کمک کند که کمپین‌های حرفه‌ای‌تر و مناسب‌تری را با توجه به اهداف کسب و کار خود طراحی کنید. موارد زیر به شما کمک می‌کنند تا توانایی‌های خود را در زمینه تحقیق بالاتر ببرید:

  • استفاده از ابزارهای شنیداری رسانه‌های اجتماعی (برای درک آنچه که مشتریان مستقیما در مورد یک محصول می‌گویند.)
  • انجام تحقیقات بازار در مورد محصولات رقبای اصلی
  • انجام تحقیقات کلمات کلیدی برای اطمینان از هم‌سویی محتوای شما با هدف کاربر

گوش دادن

یکی دیگر از مهم‌ترین مهارت های بازاریابی، توانایی درست گوش دادن به نظرات و بازخوردهای مشتریان است. علاوه‌بر تحقیقاتی که در مورد مشتریان انجام می‌دهید، گوش دادن به بازخوردهایی که ارائه می‌دهند نیز به همان اندازه مهم است. شما باید به نظرات مشتریان به‌خوبی گوش دهید تا بتوانید درک کنید که: مشتریان شما چه نقاط دردناکی را تجربه می‌کنند؟ آنها در مورد آخرین محصولات شما از چه چیزی بیشتر لذت می‌برند؟

گوش دادن، به همدلی نیاز دارد و می‌تواند به شما آموزش دهد که در برابر پیشنهادهایی که مسیر تلاش‌های بازاریابی شما را تغییر می‌دهند، انعطاف‌پذیرتر باشید. کارهای زیر به شما کمک می‌کند تا مهارت شنیداری خود را بیشتر تقویت کنید:

  • توجه به نظراتی که مشتریان در شبکه‌های اجتماعی ارسال می‌کنند
  • ردیابی معیارهای سایت برای دیدن اینکه کاربران چقدر زمان صرف صفحات مختلف می‌کنند
  • بررسی نظرسنجی‌ها و سایر داده‌های کیفی

مهم ترین مهارت های بازاریابی

ارتباطات

یکی دیگر از مهارت های بازاریابی، ارتباطات است. بازاریابان باید از روش‌های گوناگون با مخاطبان، با اعضای تیم و با سهامداران اصلی و همچنین رهبران شرکت ارتباط برقرار کنند. توانایی برقراری ارتباط شفاف و کارآمد با این گروه‌های مختلف نه تنها می‌تواند به موفقیت شما در کارهای مختلف کمک کند، بلکه به شما کمک می‌کند تا از هرگونه مشکل ناشی از ارتباطات ضعیف نیز جلوگیری کنید. برای بالابردن مهارت های بازاریابی خود در زمینه ارتباطات، نکته‌های زیر را به‌کار بگیرید:

  • پاسخ‌گویی به شکایات مشتریان همراه با احترام و همدلی
  • تهیه پیش‌نویس ایمیل برای اعضای تیم بازاریابی درباره راه‌اندازی کمپین آینده
  • ارائه گزارش به سهامداران شرکت در مورد نتایج سالانه

تفکر تحلیلی و انتقادی

تفکر تحلیلی و انتقادی یکی دیگر از مهارت های بازاریابی مهم است. آیا این کمپین بازاریابی خوب پیش می‌رود؟ آیا ما به بهترین شکل ممکن به مخاطبان خود دسترسی داریم؟ سوالاتی از این دست اغلب در بازاریابی مطرح می‌شوند و بسیار مهم است که مهارت‌های تحلیلی و تفکر انتقادی خود را توسعه دهید تا بتوانید تأثیر کار خود را بررسی کرده و فعالیت‌های آینده را بر اساس آن تنظیم کنید. تقویت این مهارت همچنین می‌تواند در مورد روندها و اینکه آیا شرکت شما باید در آنها مشارکت داشته باشد یا خیر نیز مفید باشد. با روش‌های زیر می‌توانید توانایی تفکر تحلیلی و انتقادی که از کلیدی‌ترین مهارت های بازاریابی است را در خود تقویت کنید:

  • مقایسه معیارهای رسانه‌های اجتماعی به‌صورت ماهانه برای تعیین اینکه کدام نوع پست بهتر است.
  • تفسیر هدف جستجوی کاربر و تهیه پیش‌نویس مقاله‌ای که به خوانندگان چیزی را ارائه می‌دهد که از سایت‌های رقیب پیدا نکرده‌اند.
  • ‌بررسی کمپین‌های بازاریابی فصلی و شناسایی مواردی که می‌توانند در آینده بهبود یابند.

همکاری با اعضای تیم

یکی دیگر از مهم‌ترین مهارت های بازاریابی، همکاری موثر با سایر اعضای تیم و شرکت است. بازاریابان نه تنها باید با اعضای تیم همکاری کنند، بلکه اغلب باید با سایر کارکنان شرکت نیز همکاری مناسبی داشته باشند. بازاریابان باید با مهندسان نرم افزار، متخصصان داده و فروشندگان برای توسعه پیشنهادات جدید برای مخاطبان یا شناسایی راه‌حل‌هایی برای مشکلاتی که مشتریان تجربه می‌کنند، همکاری دوطرفه داشته باشند. شما به عنوان یک بازاریاب باید فعالانه به حرف‌های دیگران گوش دهید و ارتباطات موثری را با آنها برقرار کنید. بازاریابان حرفه‌ای مهارت های بازاریابی خود را از طریق روش‌های زیر بهبود می‌دهند:

  • اعضای تیم رسانه‌های اجتماعی با طراحان گرافیک همکاری می‌کنند تا از هم‌سویی برند در همه پست‌ها با استفاده از گرافیک یا تصاویر اطمینان حاصل کنند.
  • اعضای تیم بازاریابی محتوا با اعضای تیم محصول کار می‌کنند تا ویژگی‌های جدیدی را به وب سایت شرکت اضافه کنند و اطلاعات بهتری به مشتریان ارائه دهند.
  • تیم‌های بازاریابی دیجیتال با تحلیلگران تحقیقات بازار همکاری می‌کنند تا بتوانند تعیین کنند که از نظر جغرافیایی، اهداف تبلیغاتی خاص را در کجا متمرکز کنند.

بسیاری از کسب‌و‌کارها از همان ابتدا در مرحله تدوین مارکتینگ پلن و بیزینس پلن در مورد نحوه بازاریابی و مهارت‌ های بازاریابی نیز برنامه‌ها و دستورالعمل‌هایی را طراحی می‌کنند. علاوه‌بر مهارت‌های بالا، مهارت های بازاریابی فنی زیر نیز به شما کمک زیادی می‌کند تا روز‌به‌روز در شغل خود موفق‌تر باشید.

پیشنهاد مطالعه: نمونه بیزینس پلن

مهارت های بازاریابی فنی

۷ مهارت فنی بازاریابی

در بخش پیش مهارت های بازاریابی عمومی و مهم را معرفی کردیم. اما بازاریابی علاوه‌بر مهارت‌های بالا به یک مجموعه مهارت فنی قوی نیز نیاز دارد. با توجه به میزان همکاری (و گاهی اوقات هم‌پوشانی) که می‌تواند در بازاریابی رخ دهد، داشتن درک کامل از برنامه‌ها و ابزارهایی که سایر افراد استفاده می‌کنند، می‌تواند برای شما بسیار مفید باشد.

این مهارت های بازاریابی فنی به شما کمک می‌کند تا با سایر اعضای تیم بازاریابی خود که وظایف آنها متفاوت از شما است، ارتباط بهتری برقرار کنید و همچنین می‌تواند به شما کمک کند تا با پیشرفت شغلی خود وارد حوزه‌های جدید یا متفاوتی از بازاریابی شوید.

 نوشتن

با توجه به تعداد حوزه‌های بازاریابی که نیاز به مهارت نوشتن قوی دارند، توانایی شما در درک پیام‌ها در سطح کلی می‌تواند کمک بزرگی باشد. حتی اگر در نهایت چیزی برای مخاطب ننویسید، این مهارت می‌تواند به شما کمک کند تا بازخورد سازنده‌تری داشته باشید. در زیر چند نکته برای بالا بردن مهارت‌های بازاریابی شما در زمینه نوشتن معرفی شده‌است:

  • تهیه پیش‌نویس برای پست‌های رسانه‌های اجتماعی، و بازنگری آن برای مطابقت با بهترین شیوه‌های هر پلتفرم
  • نوشتن یک پست وبلاگ طولانی درباره یک محصول جدید
  • بررسی توضیحات صفحه فرود (لندینگ پیج) جدید برای هم‌سویی با برند

SEO و SEM

هدف بهینه سازی موتور جستجو (SEO) و بازاریابی موتور جستجو (SEM) که دو تا از مهم‌ترین مهارت های بازاریابی محسوب می‌شوند، بهبود میزان بازدید و ترافیک وب سایت است. به لطف رشد پلتفرم‌های بازاریابی دیجیتال و تجارت الکترونیک، داشتن درک درستی از هر یک از این حوزه‌ها می‌تواند به شما در تصمیم‌گیری آگاهانه‌تر در مورد مواردی مانند محتوای دیجیتال و نیازهای مشتری کمک کند. ابزارهای کلیدی زیر می‌توانند در این زمینه به شما کمک بسیاری کنند.

  • Semrush
  • Conductor
  • Yoast

CRM و اتوماسیون بازاریابی

تسلط داشتن بر اتوماسیون بازاریابی یکی دیگر از مهارت‌های بازاریابی کلیدی است. دقت داشته باشید که فعالیت‌های بازاریابی چند وجهی هستند زیرا بازاریابان در کانال‌های متعددی از جمله رسانه‌های اجتماعی، ایمیل و تبلیغات آنلاین با مشتریان ارتباط دارند. تیم‌های جداگانه‌ای که معمولا مسئول این فعالیت‌ها هستند، بدون استفاده از اتوماسیون بازاریابی یا مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) به‌راحتی دچار مشکلات فراوانی می‌شوند. این نرم افزار به ردیابی سفر مشتری کمک می‌کند و به شما این اطمینان را می‌دهد که کار تیم شما نتیجه‌بخش بوده است. ابزارهای مهم و کلیدی در زمینه اتوماسیون بازاریابی به شرح زیر هستند:

  • Hubspot
  • Mailchimp
  • Saleforce

مهارت های مارکتینگ

سیستم مدیریت محتوا (CMS)

یکی دیگر از مهارت های بازاریابی فنی، توانایی کار با سیستم مدیریت محتوا است. اکثر شرکت‌ها وب سایت دارند، به این معنی که ممکن است اطلاعات زیادی در صدها صفحه پخش شده باشد. یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) کمک می‌کند تا بتوان تمام آن محتواها را مدیریت کرد و تیم‌ها بتوانند آنها را به روزرسانی کرده و محتوای جدید اضافه کنند. دانستن نحوه کار با برخی از پلتفرم های متداول CMS که در زیر معرفی شده‌اند می‌تواند مهارت های بازاریابی شما را بالاتر ببرد:

  • وردپرس(WordPress)
  • دروپال (Drupal)
  • Contently

جمع آوری و تصویرسازی از داده ها

داده‌ها داستان‌های زیادی را بیان می‌کنند. تعدادی از بازاریابان از ابزارهای جمع‌آوری داده و تصویرسازی آنها برای درک موارد مختلفی از ترافیک وب سایت رقبا گرفته تا جمعیت‌شناسی مشتری استفاده می‌کنند. داشتن میزان مناسبی درک از نحوه تجزیه و تحلیل داده‌ها می‌تواند به شما در ایجاد بینش‌های خاص‌تر و تنظیم استراتژی بازاریابی بهتر کمک کند. پس نحوه جمع‌آوری و تصویرسازی یا بصری‌سازی داده‌ها یکی دیگر از مهارت‌های بازاریابی مهمی است که به شما کمک می‌کند تا در این حوزه پیشرفت‌های بیشتری را کسب کنید. سه ابزار کلیدی زیر در تصویرسازی و جمع‌آوری داده‌ها به شما کمک می‌کنند:

  • Tableau
  • Looker
  • Zoho Analytics

طراحی

به طور معمول، طراحان گرافیک و طراحان تجربه کاربری/ واسط کاربری (UX/UI) باید مهارت‌های طراحی داشته باشند، اما داشتن درک کلی از مواردی مانند چیدمان، رنگ، ویرایش عکس و تایپوگرافی می‌تواند مهارتی قدرتمند را به مجموعه مهارت های بازاریابی شما اضافه کند. حتی اگر زمینه کاری شما در این حوزه ها نباشد نیز با داشتن دانش در این زمینه‌ها می‌توانید تصمیمات بهتری اتخاذ کرده و بازخوردهای آگاهانه‌تری را به تیم طراحی ارائه دهید. ابزارهای زیر در این زمینه به شما کمک می‌کنند:

  • فتوشاپ
  • ایلستریتور
  • ایندیزاین
  • کنوا

رسانه ‌های اجتماعی

یکی دیگر از مهارت های بازاریابی، دارا بودن مهارت در زمینه پلتفرم‌های اجتماعی است. رسانه‌های اجتماعی بخش عمده‌ای از استراتژی بازاریابی دیجیتال هر شرکتی را تشکیل می‌دهند. آشنایی با پلتفرم‌های اصلی و نوع محتوایی که می‌توانید از طریق هر یک از آنها به مخاطبان خود ارائه دهید، قدرت بازاریابی شما را گسترش می‌دهد.

marketing skills

مهارت های بازاریابی خود را بالا ببرید

در نوشته بالا با مهم‌ترین مهارت های بازاریابی که می‌توانند به شما کمک کنند تا در زمینه کاری خود موفق‌تر عمل کنید، به‌طور کامل معرفی و بررسی شد. در پایان این نوشته باید خاطر نشان کنیم که اگر به دنیای پرشتاب بازاریابی علاقه‌مند هستید، دیجیتال مارکتینگ می‌تواند برای شما که در جستجوی موقعیتی خلاقانه و تحلیلی هستید، شغلی مفید باشد. برای ورود به این حرفه، به ترکیبی از مهارت های بازاریابی اساسی نیاز دارید که در نوشته بالا به شما معرفی شد. اگر به حرفه بازاریابی علاقمندید یا اگر در این حوزه مشغول به‌کار هستید و می‌خواهید مهارت‌ها و توانایی‌های خود را افزایش دهید، می‌توانید از متخصصان و مشاوران خبره آژانس توسعه کسب و کار اکوبا کمک بگیرید. تیم قدرتمند کارشناسان اکوبا همواره آماده است تا شما را در مسیر کسب‌و‌کارتان همراهی کند. منتظر شنیدن دیدگاه‌های شما عزیزان هستیم.

منبع:

https://www.coursera.org/articles/marketing-skills

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط