جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

انواع کارمند در سازمان و نحوه کار با آنها

زمان مطالعه این مقاله: 14 دقیقه

در هر محیط کار، انواع کارمند با دیدگاه‌های متفاوت مشغول به کار هستند. از آنجایی‌که هر شخص جهان‌بینی و خصوصیات منحصربفردی دارد، در نتیجه شما نمی‌توانید با تمامی اعضای سازمان به یک شیوه رفتار کنید. برای هدایت هرچه بهتر هر فرد شما ابتدا باید او را به‌خوبی بشناسید و با توجه به روحیات و شخصیت آن فرد، وظایف و مسئولیت‌های مشخصی را در جهت بالا بردن بهره‌وری سازمان به او محول کنید.
انواع کارمند

فهرست مطالب

در هر محیط کاری می‌توان انواع مختلفی از کارمندان را با خصوصیات متفاوت مشاهده کرد. در واقع می‌توان این‌گونه گفت که در هر شرکت یا سازمان، انواع کارمند با دیدگاه‌ها و نظرات متمایز از همدیگر مشغول به‌کار هستند که منحصربفرد بودن هرکدام از آنها در نهایت باعث ایجاد یک فضای کاری تعاملی و پویا می‌شود.  متفاوت بودن کارکنان باعث می‌شود که هر کارمند با افراد جدید با فرهنگ‌های مختلف آشنا شوند و تجربه حرفه‌ای بهتری را کسب کنند. البته متنوع بودن افراد در محیط کار باعث بوجود آمدن مشکلاتی نیز می‌شود. یکی از این مشکلات نحوه تعامل با افرادی با دیدگاه‌های متفاوت و فرهنگ‌های گوناگون است. از آنجایی‌که هر فردی پیشینه مختص به خود را دارد و اصول و خصوصیات اخلاقی هر کارمند با دیگران متفاوت است، هرکدام از کارکنان ممکن است نسبت به یک موقعیت خاص، واکنش‌های متفاوتی از خود نشان دهند. بنابراین یکی از وظایف مدیران شرکت به‌خصوص مدیر منابع انسانی شناخت انواع کارمندان و همسو کردن آنها با فرهنگ سازمانی است. در این نوشته از وبلاگ تخصصی راه اندازی کسب و کار اکوبا به بررسی انواع کارکنان و نحوه تعامل با هرکدام از آنها می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

انواع کارمند

انواع کارمند؛ ۹ نوع رایج کارمندان در هر سازمان

شناخت انواع کارمند در محیط کار باعث می‌شود که شما بتوانید کارمندان شرکت خود را بهتر بشناسید و بدانید که چه نوع رفتاری برای هر فرد بهتر است و منجر به بازدهی بالاتری برای بیزینس شما می‌شود. شناخت خصوصیات انواع مختلف کارمندان به شما کمک می‌کند تا بهتر بتوانید با آنها ارتباط برقرار کنید، به انگیزه‌های آنها پی ببرید و آنها را به شکلی بهتر هدایت کنید تا در نهایت در راستای تحقق اهداف سازمان گام بردارند. در ادامه ۹ نوع رایج کارمندان را بررسی می‌کنیم. قبل از اینکه به بررسی انواع کارمند بپردازیم ذکر این نکته خالی از لطف نیست که شما می‌توانید برای شناخت هرچه دقیق‌تر کارمندان خود و نحوه ارتباط با آنها از مشاوره مدیریت استفاده کنید.

۱. کارمند علاقمند به پایداری و ثبات

کارمند پایدار یکی از انواع کارمند است که عاشق امنیت در تمام جنبه‌های زندگی بوده و از ثبات در زندگی لذت می‌برد. این‌گونه کارمندان به ریسک و خطر کردن علاقه‌ای ندارند و محیطی امن و باثبات را ترجیح می‌دهند. اما چگونه می‌توان این نوع کارمندان را شناخت؟ این افراد به‌ندرت در جستجوی فرصت و موقعیت‌های شغلی دیگر هستند و یک محیط کار قابل پیش‌بینی را دوست دارند. بنابراین در مورد اینگونه کارمندان نیازی به نگرانی بابت این نیست که به دنبال فرصت‌های شغلی در شرکت‌های دیگر باشند؛ زیرا آنها از امنیت شغلی و ماندن در یک محیط ثابت لذت می‌برند.

اما از میان انواع کارمند چطور می‌توان کارمند پایدار را بهتر هدایت کرد؟ بهترین راه برای ایجاد انگیزه در آنها این است که این نوع کارمندان را از میزان سودآوری شرکت آگاه کنید. این موضوع به آنها امیدواری می‌دهد که آینده آنها در شرکت شما کاملا امن است. کارمندان پایدار همچنین ارتباط مداوم با مدیر خود در محل کار را دوست دارند. این ارتباط به آن‌ها کمک می‌کند تا احساس کنند جزئی از شرکت هستند و آنها را نسبت به نقش موثر خود در شرکت مطمئن‌تر می‌کند. این نوع کارمندان بعد از اعتماد به مدیران و محیط کار در موقعیت‌هایی که شما نیاز به مدیریت بحران در سازمان دارید، در کنار شما هستند و می‌توانید از آنها برای بهبود شرایط کمک بگیرید.

۲. کارمند علاقمند به ارتباطات (در جستجوی دوست)

یکی دیگر از انواع کارمند، افراد علاقمند به ارتباطات هستند. این نوع از کارکنان با دیگران برخورد دوستانه‌ای دارند و با اکثر همسن و سالان خود به‌خوبی کنار می‌آیند. این نوع افراد برونگرا هستند و از برقراری ارتباط و دوست شدن با دیگران لذت می‌برند. اما این نوع از کارمندان را چگونه باید تشخیص دهید؟ این افراد معمولا با همه اعضای تیم همراهی می‌کنند و رفتاری دوستانه دارند. از میان انواع کارمندان مختلف این‌گونه افراد در فعالیت‌های گروهی بسیار پرانرژی هستند.

چگونه می‌توان این نوع از کارکنان را در جهت اهداف سازمان هدایت کرد؟ احساس تعلق داشتن باعث ایجاد انگیزه‌های قوی در این‌گونه افراد می‌شود. آنها در یک تیم با روابط قوی، فعالیت‌های اجتماعی و فرصت‌هایی برای کمک به دیگران رشد می‌کنند. برای ایجاد انگیزه در این دسته از کارمندان، باید فرهنگ اجتماعی عالی در بین اعضای تیم برقرار کنید. این کار می تواند از طریق مهمانی‌های اداری، قرارهای بیرون از محل کار و …. انجام شود.

۳. کارمند ستاره

کارمندان ستاره یکی دیگر از انواع کارمند به حساب می‌آیند؛ این افراد دارای طبیعتی رقابت‌جو هستند. نحوه شناسایی این‌گونه افراد در محیط کار بسیار آسان است چراکه آنها همیشه در کانون توجه هستند و از لحاظ بهره‌وری کاری با دیگران تفاوت دارند. این نوع کارمندان هرگز هدف خود را فراموش نمی‌کنند و از نظر کارایی همیشه در صدر جدول کارکنان هستند.

اما برای هدایت هر چه بهتر کارمندان ستاره از میان انواع کارمند، به چه شیوه‌ای باید رفتار کرد؟ بهترین راه برای ایجاد انگیزه در این نوع افراد از طریق توجه به بهره‌وری آنها است. این افراد در محیطی که به‌خوبی از آنها قدردانی شود، به بهترین شکل عمل می‌کنند.

انواع کارمندان

۴. کارگردان

یکی دیگر از انواع کارمندها، افرادی هستند که در اصطلاح به آنها کارگردان می‌گویند چراکه عاشق قدرت و نفوذ بر دیگران هستند. اما چگونه می‌توان این نوع کارمندان را تشخیص داد؟ کارمندانی از نوع کارگردان اغلب به دنبال فرصت‌هایی برای رهبری پروژه‌ها هستند و غالبا می‌توانید آنها را در پست‌های مدیریتی مشاهده کنید.

اما از میان انواع کارمند متنوع چگونه می‌توان کارگردانان محیط کار را بهتر هدایت کرد؟ بهترین راه برای هدایت این نوع کارمندان، همانطور که در ذاتشان نیز است، مسئولیت دادن به آن‌هاست. این احساس مسئولیت باعث کارایی هرچه بیشتر آنها می‌شود. با قرار دادن این نوع کارمندان در پست های مدیریتی می‌توانید بهترین نتیجه را از آنها بگیرید.

۵. شکارچی پول

یکی دیگر از انواع کارمندان، کارمندانی هستند که از آنها با عنوان شکارچیان پول یاد می‌شود. این افراد از سبک زندگی مجلل لذت می‌برند. طبیعت این نوع کارمندان معمولا عینی و تحلیلی است. اما چگونه این نوع از کارمندان را می‌توانید بشناسید؟ یکی از راه‌های شناسایی این نوع کارمندان، نگاه کردن به مشاغل گذشته آنهاست. آنها همیشه شغل خود را به دلیل یافتن شغلی دیگر با درآمد بسیار بالاتر ترک می‌کنند. این‌گونه افراد هنگام مذاکره برای بستن قرارداد نیز کمی سخت‌گیر هستند.

اما چگونه می‌توان در میان انواع کارمند، این‌گونه کارکنان را در جهت اهداف شرکت هدایت کرد؟ از آنجایی‌که پول همیشه برای این نوع کارکنان بالاترین عامل انگیزه‌بخش است، ایجاد فضای رقابتی باعث بالا رفتن انگیزه این افراد در راستای انجام بهتر و زودتر کارها و کسب مزایای حاصل از آن می‌شود. همچنین شما باید به شیوه‌ای معقول در فواصل منظم حقوق این افراد را افزایش دهید. افزایش درآمد، بهتر و بیشتر از هر عامل دیگری به این نوع کارمندان انگیزه می‌دهد.

مطلب پیشنهادی: تحلیل  swot

۶. کارشناس

یکی دیگر از انواع کارمندان که از آنها تحت عنوان کارشناس نام برده می‌شود افرادی هستند که دانش و تخصص بسیار بالایی در حوزه کاری خود دارند و اهل مطالعه و یادگیری مهارت‌های جدید هستند. نحوه شناسایی این نوع کارمندان بسیار آسان است؛ کارشناسان همان کسانی هستند که برای هر موقعیتی یک پاسخ درست و آماده دارند و همچنین در انجام پروژه‌ها به همکاران خود کمک می‌کنند و از این نظر در شرکت معروف هستند.

برای هدایت افراد کارشناس از میان انواع کارمند شما باید از طریق فراهم ساختن محیطی پویا و آموزشی که مدام در آن چیزهای جدید آموخته می‌شود، به آنها انگیزه کافی را بدهید؛ زیرا آنها عاشق آموختن و توسعه مهارت‌های خود هستند.

انواع کارکنان

۷. کارمند خلاق

یکی دیگر از انواع کارمندان در یک محیط کاری، افراد خلاق هستند. این نوع افراد عاشق نوآوری و امتحان کردن روش‌های جدید و راه‌های بهتر برای انجام کارها هستند. اما چگونه افراد خلاق را در محیط کار تشخیص بدهید؟ این‌گونه افراد همیشه در جلسات کاری، ایده‌های فراوانی را مطرح می‌کنند. در حل مسائل عالی هستند و اغلب بازخوردهای سازنده ارائه می‌دهند.

برای هدایت هرچه بهتر کارکنان خلاق باید همواره آنها را درگیر پروژه‌ها و چالش‌های جدید کنید، زیرا این افراد از انجام کارهای معمولی بیزار هستند. آنها نوآوری در فضای کاری را دوست دارند و علاقه‌ای به باقی ماندن به مدت طولانی در یک پروژه ندارند. شما می‌توانید با قرار دادن آنها در نقش‌های خلاقانه در این نوع کارمندان انگیزه ایجاد کنید. دقت داشته باشید که شناخت انواع کارمند و روحیات و شخصیت هرکدام از آنها به شما در عارضه یابی سازمانی نیز کمک زیادی می‌کند.

۸. کارمندانی با روح آزاد

یکی دیگر از انواع کارمندان، افرادی هستند که از آزادی و خودمختاری در زندگی لذت فراوانی می‌برند. شناخت این نوع کارکنان نیز آسان است. افراد با روح آزاد همان کارکنانی هستند که ترجیح می‌دهند به‌تنهایی و بدون نظارت کار کنند. آنها خواهان آزادی در نحوه کار خود هستند و از اینکه کنترل کار خود را در دست داشته باشند، لذت می‌برند.

برای هدایت کارمندانی با روحیه آزادی طلبی از میان انواع کارمند، باید وظایف و مسئولیت‌هایی را به آنها محول کنید و به آنها اعتماد داشته باشید. اگر این کارکنان حس کنند که قدرت تصمیم‌گیری دارند و کار آنها به‌طور دائم بازرسی نمی‌شود، بهترین کارایی را از خود نشان می‌دهند. نظارت دائم معمولا باعث بی‌انگیزگی این نوع کارمندان می‌شود.

۹. سرگرم‌کننده

یکی دیگر از انواع کارمند در محیط‌های کاری، کارمدانی با شخصیت سرگرم‌کننده هستند. این‌گونه افراد بسیار راحت و موردعلاقه دیگران هستند و از زندگی در لحظه لذت فراوانی می‌برند. اما نحوه شناخت اینگونه کارکنان به چه شکل است؟ این کارمندان همان افراد شوخ و بذله‌گویی هستند که سایر اعضای شرکت دوست دارند همیشه در اطراف آنها باشند. این کارمندان، دارای نگرشی خوش‌بینانه هستند و معمولا افراد زیادی را به خود جذب می‌کنند.

یکی از راه‌های انگیزه دادن به این نوع افراد در محیط کار، ایجاد تعادل بین کار و زندگی است. یک محیط کاری سرگرم‌کننده و غیررسمی این افراد را جذب محیط کار می‌کند. ایجاد رابطه هماهنگ با اعضای تیم نیز به حفظ این کارمندان و بالا بردن بهره‌وری آنها کمک زیادی می‌کند.

دقت داشته باشید شناخت انواع کارمند در محیط‌های کاری علاوه‌بر کمک به هدایت آسان‌تر آنها، نقش مهمی نیز در تیم سازی در سازمان‌ها ایفا می‌کند؛ به عبارتی داشتن شناخت دقیق و درست از کارمندان باعث می‌شود که راحت‌تر بتوانید در مورد استفاده از آنها در تیم‌های کاری مختلف تصمیم‌گیری کنید.

کارمند

چگونه انواع کارمندان با شخصیت‌های متفاوت را مدیریت و هدایت کنیم؟

همان‌طور که در نوشته بالا مشاهده کردید، در هر محیط کاری می‌توان حداقل ۹ نوع متفاوت از انواع کارمندان را مشاهده کرد. منبع انگیزه برای هر کدام از کارکنان با توجه به طبیعت و شخصیت آنها متفاوت و منحصربفرد است. شما به عنوان مدیران سازمان باید با روحیات و شخصیت تمامی کارمندان خود چه آنها که تمام وقت هستند و چه کارمندان پاره‌وقت و حتی کارکنان دورکار به‌خوبی آشنایی داشته باشید. چراکه شناخت درست و دقیق کارکنان باعث می‌شود که بتوانید آنها را هرچه بهتر در جهت تحقق اهداف شرکت هدایت کرده و بازدهی آنها را بالاتر ببرید. امیدواریم از این مطلب کاربردی وبلاگ تخصصی اکوبا نهایت بهره را برده باشید. تیم اکوبا همواره آماده است تا شما را در مسیر توسعه کسب و کارتان یاری کند. برای مشاوره و آگاهی از خدمات تخصصی آژانس کسب و کار اکوبا از قسمت تماس با ما اقدام کنید. منتظر شنیدن دیدگاه‌ها و پیشنهادات شما در بخش نظرات هستیم.

منبع:

https://www.vantagecircle.com/en/blog/types-of-employees/

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط