جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تبلیغات ریتارگتینگ چیست و چگونه انجام می شود؟

زمان مطالعه این مقاله: 17 دقیقه

برخلاف تبلیغات بنری معمولی، تبلیغات ریتارگتینگ نوعی از تبلیغات هدف‌یابی آنلاین است و به افرادی ارائه می‌شود که قبلا از وب‌سایت شما بازدید کرده‌اند یا یکی از مخاطبین موجود در پایگاه داده شما هستند (مانند سرنخ یا مشتری). اگر قبلا از تبلیغات ریتارگتینگ در بیزینس خود استفاده نکرده‌اید، نگران نباشید. در این نوشته اصول اولیه چگونگی کارکرد ریتارگتینگ یا هدف‌گیری مجدد را توضیح می‌دهیم و برای شما به‌طور کامل شرح می‌دهیم که چگونه می‌توانید از این نوع تبلیغات برای دست‌یابی به اهداف بازاریابی بزرگ‌تر خود استفاده کنید.
تبلیغات ریتارگتینگ

فهرست مطالب

آیا می‌دانید تبلیغات ریتارگتینگ یا هدف گیری مجدد چه تاثیری بر بیزینس شما دارد؟ همان‌طور که احتمالا می‌دانید ریتارگتینگ یعنی اینکه شما برای بازگرداندن بازدیدکنندگان به سایت خود تلاش کنید. از آنجایی‌که همیشه برد با بیزینس‌هایی است که نه‌تنها تسلیم نمی‌شوند بلکه هر روز مصمم‌تر از قبل به برقراری ارتباط با مشتریان بالقوه و بالفعل خود می‌پردازند، پس شما نیز به معجزه تبلیغات ریتارگتینگ ایمان بیاورید و همین حالا برای استفاده از سرویس‌های ریتارگتینگ در کسب‌و‌کار خود برنامه‌ریزی کنید. اگر بتوان افرادی را که از سایت شما بازدید و آن را ترک کرده‌اند را دوباره بازگرداند، امکان اینکه تبدیل به مشتری محصولات و خدمات شما شوند تا حد زیادی بالا می‌رود. در این مقاله از وبلاگ تخصصی اکوبا می‌خواهیم در مورد ریتارگتینگ یا هدف گذاری مجدد، دلایل اهمیت و همچنین مزایای آن برای کسب‌و‌کارها صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

ریتارگتینگ

تبلیغات ریتارگتینگ چیست؟

برخلاف تبلیغات بنری معمولی، تبلیغات ریتارگتینگ نوعی از تبلیغات هدف‌یابی آنلاین است و به افرادی ارائه می‌شود که قبلا از وب‌سایت شما بازدید کرده‌اند یا یکی از مخاطبین موجود در پایگاه داده شما هستند (مانند سرنخ یا مشتری). اگر قبلا از تبلیغات ریتارگتینگ در بیزینس خود استفاده نکرده‌اید، نگران نباشید. در این نوشته اصول اولیه چگونگی کارکرد ریتارگتینگ یا هدف‌گیری مجدد را توضیح می‌دهیم و برای شما به‌طور کامل شرح می‌دهیم که چگونه می‌توانید از این نوع تبلیغات برای دست‌یابی به اهداف بازاریابی بزرگ‌تر خود استفاده کنید.

نحوه کار کمپین های ریتارگتینگ

تبلیغات ریتارگتینگ یک استراتژی بازاریابی دیجیتال پویا است که برای جذب مشتریان بالقوه‌ای که به برند شما علاقه نشان داده‌اند اما خرید نکرده‌اند، طراحی شده‌است. نکته جالبی که باید به آن توجه ویژه داشته باشید این است که ریتارگتینگ واقعا موثر است؛ به طوری که برندها با تبلیغات ریتارگتینگ شاهد افزایش ۱۰۴۶ درصدی جستجو (سرچ برند) هستند. دو روش متداول با نام‌های تبلیغات ریتارگتینگ مبتنی بر پیکسل و ریتارگتینگ مبتنی بر فهرست وجود دارد که هر کدام از این دو روش بر اساس اهداف کمپین شما مزایای منحصر‌به فردی دارند.

تبلیغات ریتارگتینگ مبتنی بر پیکسل

تبلیغات ریتارگتینگ مبتنی بر پیکسل، شما را دوباره به بازدیدکنندگان ناشناس وب‌سایت وصل می‌کند و ابزاری بی‌نظیر و فوری برای جذب مجدد مشتریان بالقوه پس از بازدید ارائه می‌دهد. روش کار در ریتارگتینگ مبتنی بر پیکسل به شرح زیر است:

یک بازدید کننده از سایت شما بازدید می‌کند؛ یک جاوا اسکریپت کوچک، که معمولا پیکسل نامیده می‌شود، در مرورگر آنها تعبیه می‌شود (به‌عبارت دیگر بازدیدکننده را «کوکی» می‌کند). همان‌طور که بازدیدکننده به سفر آنلاین خود ادامه می‌دهد، پیکسل به پلتفرم‌های تبلیغات ریتارگتینگ مانند گوگل ادز (Google Ads)یا فیسبوک ادز (Facebook Ads) سیگنال می‌دهد تا آگهی‌های سفارشی را براساس فعالیت سایت خود ارائه دهند. مزایای کلیدی هدف‌گیری مجدد مبتنی بر پیکسل عبارتند از:

  • فوری بودن: تبلیغات ریتارگتینگ مبتنی بر پیکسل به این شکل است که تقریبا بلافاصله پس از خروج بازدیدکنندگان از وب سایت شما، دوباره با آنها ارتباط برقرار می‌کند.
  • مرتبط بودن: ریتارگتینگ مبتنی بر پیکسل، تبلیغاتی را به بازدیدکنندگان سایت شما ارائه می‌دهد که منعکس‌کننده صفحات یا محصولات خاصی است که آنها پیش‌تر از آنها بازدید کرده‌اند.
  • بینش رفتاری: برای اینکه تبلیغات را به‌صورت هدفمندتر ارائه دهد، به رفتار کاربر توجه دارد و براساس آن تبلیغات ریتارگتینگ را انجام می‌دهد.

یکی از نقاط ضعف روش ریتارگتینگ مبتنی بر پیکسل این است که تعداد افراد کمپین در هر لحظه از زمان کمتر است، زیرا همه اینها بر اساس تعداد دفعاتی است که افراد از وب‌سایت شما بازدید می‌کنند، صفحات خاصی را مشاهده می‌کنند و بعد آنها را ترک می‌کنند. همچنین پیاده‌سازی جاوا اسکریپت در بسیاری از صفحات وب‌سایت می‌تواند پیچیده یا زمان‌بر باشد. پیشنهاد ما به شما این است که برای به‌کارگیری بهترین شیوه ریتارگتینگ از خدمات برندینگ آژانس توسعه کسب و کار اکوبا استفاده کنید.

تبلیغات ریتارگتینگ مبتنی بر لیست(فهرست)

در این نوع ریتارگتینگ، پس از جمع‌آوری اطلاعات تماس کاربران، تبلیغات ریتارگتینگ مبتنی بر فهرست فعال می‌شود و فرصتی برای تبلیغات فوق‌العاده شخصی‌سازی شده ارائه می‌دهد. روش کار در این نوع ریتارگتینگ بسیار ساده است:

شما لیستی از آدرس‌های ایمیل را در یک پلتفرم مانند فیس‌بوک یا توییتر آپلود می‌کنید. این پلتفرم، کاربران را با ایمیل‌های منطبق شناسایی می‌کند و به آنها تبلیغات خاصی ارائه می‌دهد. اگرچه این روش نسبت به تبلیغات ریتارگتینگ مبتنی بر پیکسل کمتر مورداستفاده قرار می‌گیرد، اما هدف‌گیری مجدد مبتنی بر فهرست به شما این امکان را می‌دهد که معیارهای بسیار قابل تنظیم برای تبلیغات خود داشته باشید. در واقع در این روش شما انتخاب می‌کنید که چه کسی در کدام فهرست قرار می‌گیرد.

از طرف دیگر، ممکن است فردی در لیست شما یک آدرس ایمیل و شبکه اجتماعی دیگری را به شما داده باشد و بنابراین در این صورت، تبلیغات شما را نخواهد دید. همچنین به خاطر داشته باشید که از آنجایی‌که شما مسئول آپلود و نگهداری لیست هستید، تبلیغات ریتارگتینگ مبتنی بر لیست نسبت به هدف‌گیری مجدد مبتنی بر پیکسل، کمتر امکان اتوماتیک بودن را دارد.

تبلیغات ریتارگتینگ

هدف گذاری مجدد (ریتارگتینگ) در مقابل بازاریابی مجدد (ریمارکتینگ)

نکته‌ای که در مورد تبلیغات ریتارگتینگ وجود دارد این است که در اکثر مواقع ریتارگتینگ در کنار ریمارکتینگ (بازاریابی مجدد) و در مقایسه با آن به‌کار برده می‌شود. بسیاری از افراد این دو مفهوم را اغلب با یکدیگر اشتباه می‌گیرند؛ اما باید بدانید که این دو تفاوت‌هایی با هم دارند که در ادامه این بخش می‌خواهیم به این تفاوت‌ها بپردازیم.

تبلیغات ریتارگتینگ بر استفاده از تبلیغات برای جلب‌توجه سرنخ‌های بالقوه (لیدها) براساس رفتار آنلاین آنها تمرکز دارد. تصور کنید تبلیغی را مشاهده می‌کنید که مجموعه خاصی را از فروشگاه آنلاینی که اخیرا از آن بازدید کرده‌اید را به نمایش می‌گذارد (این نوع تبلیغ، هدف گذاری مجدد است). در این نوع تبلیغات اساسا پیام را شخصی‌سازی می‌کنند تا با بیننده سازگارتر باشد و بر محصولات یا خدمات مرتبط با علایق آنها تأکید کند. در صورتی‌که بازاریابی مجدد بیشتر در مورد احیای روابط با مشتریان گذشته یا غیرفعال از طریق محتوای هدفمند (اغلب ایمیل‌ها) است.

اگر تا‌به‌حال هشدار ایمیلی در مورد سبد خریدی که رها کرده‌اید یا عضویتی که در حال انقضا است دریافت کرده‌اید، نام این روش، بازاریابی مجدد بوده‌است. ماهیت بازاریابی مجدد ایجاد پیام‌هایی است که علاقه افراد را دوباره برانگیخته و آنها را به اقدام مجدد تحریک می‌کنند. در واقع در این نوع تبلیغات، بر آشنایی با برند موجود سرمایه‌گذاری می‌کنند. در حالی‌که تبلیغات ریتارگتینگ به کسانی که هرگز نام شرکت شما را نشنیده‌اند کمک می‌کند تا بفهمند که چگونه محصول یا خدمات شما با سبک زندگی آنها مطابقت دارد یا یک مشکل بالقوه را حل می‌کند. در نتیجه تبلیغات ریتارگتینگ به شما کمک می‌کند پیام را شخصی‌تر کنید.

هنگامی که میزان فروش را تجزیه و تحلیل می‌کنید، می‌‌توانید تعیین کنید که چه چیزی در بین مخاطبانی که قصد دارید به آنها دسترسی پیدا کنید، محبوب است. به عنوان مثال، اگر متوجه شدید که خط خاصی از محصولات در میان نسل Y (هزاره‌ها) طرفداران زیادی دارند، تصاویر آن‌ها را در یک آگهی چرخ و فلک بکشید و از آن برای هدف قرار دادن مجدد مشتریان استفاده کنید.

شخصی‌سازی یک آگهی جداگانه که یک مجموعه را تبلیغ می‌کند (با هدف بخشی از بازار هدف شما)، نمونه‌ای از موفقیت‌آمیز بودن تبلیغات ریتارگتینگ است. از سوی دیگر، برای جذب مجدد مشتریان غیرفعال، ممکن است تصمیم بگیرید که از بازاریابی مجدد استفاده کنید. هدف این استراتژی بهبود روابط با مشتری با استفاده از تاکتیک‌های بازاریابی است که مبتنی بر جذابیت شخصی فوری‌تر است. اساسا، اگر می‌خواهید به مشتریان انگیزه بدهید تا دوباره از کسب‌و‌کار شما خرید کنند، باید از متد بازاریابی مجدد استفاده کنید.

برای مثال شما می‌توانید برای مشتریانی که قبلا با برند شما آشنا هستند و به محصول شما نیاز دارند، یک پیام شخصی ایجاد کنید تا دوباره علاقه آنها را برانگیزد. به عنوان مثال، اگر شرکت شما عضویت ارائه می‌دهد، برای کسانی که عضویت آنها در حال انقضا است و باید مجددا آن را تمدید کنند، بازاریابی مجدد کنید.

تاکتیک بازاریابی مجدد نیز مانند تبلیغات ریتارگتینگ زمانی موفق است که پیام‌ها الهام بخش بوده و افراد را به انجام اقدام موردنظر شما تشویق کنند. برای مثال CTAهای ایمیل، مانند «گزینه‌های ما را اینجا مرور کنید!» به دریافت‌کننده ایمیل می‌گوید که امکان بررسی و بازدید همه گزینه‌های موجود با یک کلیک برای او فراهم است، بنابراین به احتمال زیاد آن فرد این کار را انجام می‌دهد.

شما می‌توانید از بازاریابی مجدد استفاده کنید تا مزایایی را که با خرید برند شما همراه است را به مشتریان یادآوری کنید. یکی از راه‌های استفاده اصولی از بازاریابی مجدد و همچنین ریتارگتینگ، بهره‌گیری از خدمات تدوین مارکتینگ پلن حرفه‌ای است که بتوانید از آن به‌عنوان راهنمایی سفارشی‌سازی شده با توجه به نیازهای بیزینس خود استفاده کرده و بهترین نتیجه را از انجام تبلیغات ریتارگتینگ و بازاریابی مجدد کسب کنید.

تبلیغات ریتارگتینگ چیست

اهداف تبلیغات ریتارگتینگ

در بخش‌های قبل با مفهوم تبلیغات ریتارگتینگ و همچنین تفاوت آن با ریمارکتینگ آشنا شدید. اکنون که پیش‌زمینه‌ای در مورد نحوه کار ریتارگتینگ و انواع مختلف مخاطبانی دارید که می‌توانید از این تبلیغات برای آنها استفاده کنید، قصد داریم در مورد اهداف تبلیغات ریتارگتینگ صحبت کنیم. به این نکته توجه کنید که انواع اصلی کمپین‌های ریتارگتینگی که باید اجرا کنید، کمپین‌هایی برای آگاهی و تبدیل هستند.

پیشنهاد مطالعه: نمونه بیزینس پلن

ایجاد آگاهی از برند

کمپین‌های آگاهی از برند زمانی مفید هستند که می‌خواهید بازدیدکنندگان وب‌سایت را دوباره جذب کنید و در مورد محصولات، ویژگی‌ها یا اطلاعیه‌های مرتبط به آنها صحبت کنید. این تبلیغات معمولا به روش ریتارگتینگ مبتنی بر پیکسل ارائه می‌شوند. اشکال آشکار کمپین‌های آگاهی از برند این است که شما محتوایی که به‌اندازه کافی هدفمند نیست را به افرادی ارائه می‌دهید که هنوز به میزان لازم با برند شما در تعامل نیستند.

با توجه به اینکه آنها در پایگاه‌داده مخاطبین شما نیستند، درنتیجه اغلب نرخ کلیک کمتری نسبت به انواع دیگر کمپین‌ها وجود دارد. با این حال، از آنجایی‌که هدف این نوع تبلیغات ریتارگتینگ، آگاه‌سازی مشتریان بالقوه از کسب‌و‌کار است، میزان تعامل معیار قابل قبولی برای ردیابی است. اغلب کمپین‌های آگاهی از برند، پیش‌زمینه‌ای برای یک هدف بسیار مؤثرتر به‌نام میزان تبدیل هستند.

افزایش تبدیل ها

یکی از اهداف تبلیغات ریتارگتینگ افزایش میزان تبدیل‌ها است. شما می‌خواهید افراد را وادار کنید تا روی تبلیغ شما کلیک کنند و قدم بعدی مانند پر کردن فرم صفحه فرود را بردارند. کمپین‌های تبدیل به بهترین وجه برای ترغیب افراد به رفتن به مرحله بعد استفاده می‌شوند و می‌توانند با معیارهای تبدیل معمولی مانند تعداد کلیک‌های وب‌سایت، ارسال فرم و هزینه به ازای هر سرنخ (CPL) اندازه‌گیری شوند.

بهترین نکته در مورد کمپین تبدیل این است که می‌توانید از آن برای چندین قسمت استفاده کنید. برای مثال، تبلیغات ریتارگتینگ مبتنی بر پیکسل، سرنخ ایجاد می‌کند و افراد را به صفحات فرود هدایت می‌کند تا بتوانند اطلاعات خود را در آنجا ارائه دهند. بعد از آن با روش تبلیغات مبتنی بر فهرست، تبلیغات برای مخاطبینی که اطلاعات محدودی به شما داده‌اند ظاهر می‌شود و آنها را به فرم‌های طولانی‌تر با فیلدهای اضافی هدایت می‌کند.

کامل کردن سفر مشتری

علاوه‌بر دو مورد بالا، تبلیغات ریتارگتینگ می‌تواند برای جابجایی سرنخ‌های واجد شرایط به‌منظور تکمیل چرخه سفر خریدار استفاده شوند. برای مثال، ممکن است از ریتارگتینگ برای ارسال پیام به فهرستی از مخاطبینی استفاده کنید که کتاب الکترونیکی را دانلود کرده‌اند و از آنها دعوت کنید تا برای یک دوره آزمایشی رایگان محصول شما ثبت‌نام کنند. وقتی آنها می‌بینند که محصولات و خدمات شما چگونه می‌تواند به آنها در رسیدن به اهدافشان کمک کند، ممکن است تبدیل به مشتریان شما شوند.

افزایش ارزش طول عمر مشتری (CLTV)

ارزش مادام‌العمر مشتری، مقدار پولی است که می‌توانید از یک مشتری در طول کل رابطه او با بیزینس خود انتظار داشته باشید. هنگام استفاده از تبلیغات ریتارگتینگ، برند شما به مشتریان یادآوری می‌شود و آنها تشویق می‌شوند که به خرید خود ادامه دهند. هرچه خرید بیشتری انجام دهند، CLTV آنها بالاتر است.

کاهش میزان رها شدن سبد خرید

رها کردن سبد خرید زمانی اتفاق می‌افتد که مشتری چیزی را در سبد خرید خود در فروشگاه آنلاین شما قرار می‌دهد، اما به جای انجام ادامه خرید و پرداخت، وب‌سایت شما را ترک می‌کند. تبلیغات ریتارگتینگ می‌تواند به شما کمک کند این مشتریانی را که سبد خرید خود را رها کرده‌اند بازیابی کنید. در واقع شما با ریتارگتینگ این نوع مشتریان به آنها یادآوری می‌کنید که کالایی که به آن علاقه‌مند بودند هنوز در دسترس و آماده خرید است.

معرفی محصولات جدید

هنگامی که می‌دانید مشتریان از وب‌سایت شما بازدید کرده‌اند، خریدی انجام داده‌اند یا به کسب‌و‌کار شما علاقه نشان داده‌اند، تبلیغات ریتارگتینگ به شما کمک می‌کند تا محصولات جدیدی را با آنها به اشتراک بگذارید که مطابق با علایق آنها باشد. هنگامی‌که آنها تبلیغات شما را می‌بینند، می‌توانید آنها را مستقیما به سایت خود هدایت کنید تا محصول جدید شما را مشاهده کنند. حالا شما می‌توانید آنها را ترغیب کنید که مراحل خرید را دنبال کنند.

صرف‌نظر از هدف شما از تبلیغات ریتارگتینگ، بسیار مهم است که موقعیت، خلاقیت و مرحله بعدی در فرآیند تبدیل (خواه پیشنهاد صفحه فرود، صفحه سایت یا درخواست اطلاعات بیشتر باشد) را با لیست مخاطبان خود هماهنگ کنید. تبلیغات ریتارگتینگ مبتنی بر فهرست می‌تواند نرخ تطابق پایینی داشته باشد (کاربرانی که با حساب‌های موجود در هر پلتفرم، معمولا از طریق آدرس ایمیل همگام‌سازی می‌شوند)، بنابراین مطمئن شوید که فعالیت‌های ریتارگتینگ خود را با محتوای ورودی مناسبی انجام می‌دهید.

تبلیغات هدف گیری مجدد

تبلیغات ریتارگتینگ را از امروز شروع کنید

جادوی یک استراتژی بازاریابی درخشان در ارائه پیام مناسب به مخاطبان درست در لحظه مناسب نهفته است. بسیار مهم است که تلاش‌های خود را بر اساس تاریخچه کاربران تنظیم کنید و اطمینان حاصل کنید که هر تعامل با نام تجاری شما به تدریج مخاطبان شما را به سمت آن «کلیک موردنظر شما» هدایت می‌کند. با ترکیب محتوای جذاب بصری با کپی‌نویسی ماهرانه در تجارت الکترونیک، شما فقط به بازدیدکنندگان آنچه را که مشاهده کرده‌اند یادآوری نمی‌کنید، بلکه شما فعالانه به سوالات آنها پاسخ می‌دهید و ارزش غیرقابل انکار پیشنهادات خود را به نمایش می‌گذارید. یک کمپین تبلیغات ریتارگتینگ که به خوبی اجرا شده است ابزار شما برای تبدیل بازدیدکنندگان غیرفعال به خریداران مشتاق است. بنابراین از همین امروز ریتارگتینگ را در بیزینس خود شروع کنید تا از مزایای آن بهره‌مند شوید. امیدواریم از این مطلب کاربردی وبلاگ اکوبا بهره برده باشید. منتظر شنیدن نظرات و سوالات شما در بخش دیدگاه‌ها هستیم.

منبع:

https://blog.hubspot.com/marketing/retargeting-campaigns-beginner-guide 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط