جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

برند چیست؟ ۵ دلیل اهمیت برندینگ

زمان مطالعه این مقاله: 8 دقیقه

دیوید اوگیلوی نویسنده معروف و بنیانگذار آژانس تبلیغاتی، در پاسخ به سوال «برند چیست؟» از تعریف زیر برای روشن شدن این مفهوم استفاده کرده‌است: «برند، مجموعه‌ای از ویژگی‌های یک محصول مانند نام، بسته‌بندی، قیمت، تاریخچه، شهرت و نحوه تبلیغ آن است.»
برند چیست

فهرست مطالب

برند چیست؟ برند یا نام تجاری چه خدمتی به کسب‌و‌کار می‌کند؟ در مورد میزان اهمیت برند در فروش محصولات و خدمات می‌توان گفت: «برخلاف تصور عمومی، بیزنس‌ها محصولات را نمی‌فروشند بلکه برند خود را می‌فروشند.» این جمله نمایانگر میزان اهمیت برند و تاثیر آن است. در این مطلب تخصصی از مجله اکوبا می‌خواهیم در مورد برند و اهمیت برندینگ و همچنین تفاوت برندسازی با بازاریابی صحبت کنیم.

برند چیست

 

برند یا نام تجاری چیست؟

برند در واقع هویت و داستان هر کسب‌و‌کار است که باعث تمایز آن از سایر رقبا با محصولات یا خدمات مشابه می‌شود. هدف از برندسازی (برندینگ) این است که نام کسب‌و‌کار شما در ذهن مخاطبان هدف ماندگار شود و در هنگام خرید، محصولات شما را نسبت به دیگر برندها و مارک‌ها ترجیح بدهند. در واقع کسب‌و‌کارها با استفاده از برند، خود را تعریف می‌کنند. ما قبلا در مقاله استعلام برند قبل از ثبت در مورد اهمیت انتخاب نام برند و نحوه ثبت آن صحبت کرده ایم.

برندسازی یعنی چه؟

برندسازی فرآیندی است که طی آن هر کسب‌و‌کار هویت برند خود را از طریق لوگو، شعار و طراحی بصری و لحن خود ایجاد می‌کند. به طور خلاصه برندسازی فرایند تحقیق، توسعه و به‌کارگیری یک ویژگی یا مجموعه‌ای از ویژگی‌های متمایز در کسب‌و‌کار شما است به طوری‌که مشتریان و مصرف کنندگان محصولات و خدمات شما با شنیدن نام برند، محصولات شما را به خاطر بیاورند.

بیزنس‌ها بعد از تعیین برند، برای برندسازی از آن در پلتفرم‌ها و رسانه‌های اجتماعی مختلف، بیلبوردها و بسته‌بندی محصولات خود استفاده می‌کنند. بیزنس‌هایی با برندهای قدرتمند به خوبی می‌دانند که هویت برند آنها باید باید در همه جا حضور داشته باشد و نام تجاری آنها بسیار فراتر از یک برچسب است و توانایی این را دارد که از میان چندین گزینه مختلف مشتریان را ترغیب کند که محصولات آنها را انتخاب کنند. ما در آژانس توسعه کسب و کار اکوبا با درک اهمیت برند، خدمات برندینگ حرفه ای را به مشتریان خود ارائه می کنیم.

به عنوان مثالی از برند قدرتمند و معروف می‌توان به کوکاکولا اشاره کرد. این برند با حروف کلاسیک قرمز و سفید و فونت متمایز در قالب یک اثر هنری جذاب و پرجنب‌و‌جوش بیشتر از یک قرن است که در میان مشتریان، محبوب و پرطرفدار است. این برند گواهی بر قدرت برندسازی مداوم و موفقی است که همچنان نیز مصرفکنندگان آن را دوست دارند. پس با توجه به این تعاریف برندسازی فرایندی تکراری است که باید با مداومت انجام شود و برای برندسازی، شما باید با قلب مشتریان خود ارتباط برقرار کنید. البته دقت داشته باشید که برندسازی با بازاریابی تفاوت دارد.

برندسازی

تفاوت برندسازی و بازاریابی

برخلاف تصور عمومی برندسازی و بازاریابی دو مفهموم جدا از هم هستند. با این حال یک کسب‌و‌کار برای موفقیت به هر دو اینها نیاز دارد و باید هماهنگ با هم در یک راستا حرکت کنند. به زبان ساده برند نشان‌دهنده هویت کسب‌و‌کار است و بازاریابی شامل تکنیک‌ها و استراتژی‌هایی است که باعث انتخاب این برند توسط مخاطبین می‌شود. هرچه یک کسب‌و‌کار رشد بیشتری داشته باشد، فرایندهای برندینگ و بازاریابی آن پیچیده‌تر می‌شوند و لازم است که در هر دو حوزه از استراتژی‌ها و تکنیک‌های جدیدتری در جهت حمایت از اهداف آن کسب‌و‌کار استفاده شود. با مطالعه مقاله مدیریت بازاریابی می توانید اطلاعات بیشتری در مورد تفاوت های بازاریابی و برندسازی به دست آورید.

اهمیت برندسازی

برند یا نام تجاری کسب‌وکارتان یکی از مهم‌ترین دارایی‌های شما محسوب می‌شود که باعث هویت‌بخشی به سازمان شما، در خاطر ماندن بیزنس، تشویق مصرف‌کنندگان به خرید محصولات و همچنین باعث احساس افتخار کارکنان شما می‌شود. در ادامه دلایل اهمیت برندسازی شرح داده شده‌اند.

۱. تاثیرگذاری برند بر تصمیم خرید مشتریان

برند باعث شکل دهی به نحوه درک و دیدگاه مشتریان از محصولات و خدمات شما می‌شود. اگر موفق به ساخت تصویری قدرتمند از نام تجاری خودتان شوید، باعث ارزش آفرینی برای  محصولات خود شده و بر تصمیمات خرید مصرف‌کنندگان تاثیر مثبتی می‌گذارید.در واقع هرقدر تصویر بهتری از برند خود ارائه دهید، از دید مشتریان کیفیت محصولات شما در برابر دیگر محصولات بالاتر در نظر گرفته می‌شود. طبق تحقیقات انجام شده ۶۲ درصد از مصرف‌کنندگان گفته‌اند که تصمیمات خرید آنها به میزان زیادی تحت‌تاثیر برند است.

۲. ایجاد هویت برای کسب و کار شما

نام تجاری کسب‌و‌کارتان می‌تواند فراتر از محصولات یا خدمات شما عمل کند و باعث هویت‌بخشی به بیزنس شما می‌شود. نام برند شما با مشتریانتان ارتباط برقرار می‌کند و تنها فروختن محصول و خدمات نیست.

۳. کمک به ماندگاری کسب‌و‌کار شما در ذهن مشتریان

برندسازی باعث به خاطر سپردن نام کسب‌و‌کار شما توسط خریداران می‌شود و آنها با دیدن برند شما در هر رسانه‌ای آن را تشخیص داده و به آن جذب می‌شوند.

۴.تقویت تبلیغات و بازاریابی

برندسازی به عنوان یک پشتیبان برای متدهای بازاریابی و تبلیغات شما عمل می‌کند و تاثیرگذاری تبلیغ‌های شما را افزایش می‌دهد.

۵. پشتیبانی از کارکنان شما

برندسازی باعث ایجاد حس غرور در کارکنانتان می‌شود و شما با برندینگ نه تنها به بیزنس خود هویت می‌بخشید بلکه این ذهنیت را در کارکنان به وجود می‌آورید که در سازمانی معتبر و معروف مشغول به کار هستند. به عبارتی برند قدرتمند برای شما کارمندان قدرتمندی را به دنبال دارد.

اهمیت برندسازی

چگونه یک برند بسازیم؟

بعد از پاسخ به پرسش برند چیست و آشنایی با اهمیت برندسازی و تاثیر برندینگ بر میزان موفقیت کسب‌و‌کار شما، حالا نوبت به طرح این پرسش می‌رسد که «چطور یک برند بسازیم؟» برای ساخت برند باید قبل از پرداختن به جزئیات، ابتدا هدف برند خود را مشخص کنید زیرا این هدف تمام مراحل برندسازی شما را هدایت می‌کند. بعد از معین کردن هدف کلی کسب‌و‌کارتان، به‌طور کلی باید ۶ مرحله زیر را به ترتیب انجام دهید:

  • مخاطبان هدف خود را مشخص کنید.
  • ماموریت کسب‌و‌کار خود را مشخص کنید.
  • ارزش‌ها، مزیت‌ها و ویژگی‌های محصولات و خدمات خود را مشخص کنید.
  • دارایی های بصری خود را ایجاد کنید.
  • لحن برند خود را پیدا کنید.
  • بازاریابی برند خود را آغاز کنید.

در نوشته های بعدی اکوبا، هر کدام از این مراحل برندسازی به تفصیل شرح داده می‌شوند.

علامت تجاری

برندسازی، کسب‌وکار شما را ماندگار می‌کند

در این نوشته در مورد این‌که برند چیست و اهمیت برندینگ و همچنین تفاوت برندسازی با بازاریابی صحبت کردیم. برندسازی باعث ماندگاری کسب‌و‌کار شما در ذهن مشتریان و مخاطبان می‌شود. اگر موفق به خلق برندی قوی شوید، قادر خواهید بود بر تصمیم مصرف کنندگان مبنی بر انتخاب محصولات و خدمات شما از میان مجموعه‌ای از گزینه‌ها تاثیر بگذارید. برای آشنایی بیشتر با مفاهیم مربوط به برندسازی و همچنین آشنایی با چگونگی و مراحل ساخت برند، مطالب بعدی مجله اکوبا را حتما دنبال کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط