جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

 فرهنگ سازمانی چیست؟

زمان مطالعه این مقاله: 11 دقیقه

مفهوم فرهنگ سازمانی چیست و چه کسانی در شکل‌گیری این فرهنگ نقش دارند؟ فرهنگ سازمانی در واقع مجموعه‌ای از رفتارها، روش‌ها و انتظارات است که تعاملات بین تمامی کارکنان را هدایت می‌کند و به سازمان شما ریتمی منحصربفرد می‌دهد.
فرهنگ سازمانی چیست

فهرست مطالب

امروزه فرهنگ سازمانی قلب هر محیط کار است و بر هرچیزی در سازمان از رضایت کارکنان گرفته تا موفقیت در رسیدن به اهداف کسب‌و‌کار تاثیر می‌گذارد. توسعه و تدوین یک فرهنگ سازمانی قوی یکی از تکنیک‌هایی است که برای شما در دنیای تجارت امروز، مزیت رقابتی به‌شمار می‌آید. علی رغم اهمیت فرهنگ سازمانی، اغلب سازمان‌ها و کسب‌و‌کارها آن را نادیده می‌گیرند. در‌صورتی‌که یکی از سنگ‌بناهای کسب‌و‌کارهای موفق و روبه‌رشد دارا بودن فرهنگ سازمانی است. در این مقاله کاربردی از ecobaglobe به بررسی اهمیت فرهنگ سازمانی، مفهوم آن، انواع فرهنگ سازمانی و تاثیر آن در موفقیت سازمان می‌پردازیم.

فرهنگ سازمانی

مفهوم فرهنگ سازمانی

فرهنگ یک اصطلاح است که شامل رفتار و هنجارهای اجتماعی موجود در جوامع بشری، «همچنین دانش، باورها، هنرها، قوانین، آداب و رسوم، قابلیت‌ها و عادات افراد هر گروه» می‌شود. پس می‌توان فرهنگ سازمانی را این‌گونه تعریف کرد که ارزش ها، باورها، نگرش ها و رفتارهای مشترک یک سازمان، فرهنگ آن را شکل می‌دهند.

فرهنگ سازمانی به طور تصادفی شکل نمی‌گیرد بلکه معمولا در طول زمان تکامل می‌یابد. در شرایط دیگر، منابع انسانی و رهبران ارشد فرهنگ سازمان را تنظیم می‌کنند؛ یک راه دیگر برای تدوین هرچه دقیق‌تر فرهنگ قوی سازمانی، بهره گرفتن از بهترین مشاوره کسب و کار است. فراموش نکنید که حفظ فرهنگ صحیح مستلزم رهبرانی است که هر روز با رفتارها و ارزش‌های ثابت ظاهر می‌شوند و کارمندانی که از آنها الگوبرداری می‌کنند.

فرهنگ محیط کار مدرن برای همه جهان اثبات شده‌است و کوتاهی در پرورش آن می‌تواند مضر باشد. اگر اقدامات، رفتار و روش‌های شما با ارزش‌ها و نگرش‌هایی که ادعا می‌کنید همسو نباشد، شرکت شما ممکن است عواقب آن را تجربه کند. پیامدهای این موضوع می‌تواند از تلاش برای جذب یا حفظ استعداد تا رنج یک بحران تمام عیار روابط عمومی متغیر باشد. در یک کلام، فرهنگ یک آینه است و نشان دهنده هویت جمعی محل کار شما از جمله ارزش‌ها، نگرش‌ها، شخصیت و رفتارها (چه خوب و چه بد) است.

اهمیت فرهنگ سازمانی قدرتمند

فرهنگ سازمانی قوی، احساس هویت و مأموریت متمایزی را برای کسب‌و‌کار ایجاد می‌کند، کارکنان را به سمت اهداف مشترک هدایت می‌کند و آنان را به رفتارهای گروهی و کارهای تیمی تشویق می‌کند. یک فرهنگ قدرتمند سازمانی مجموعه‌ای از آرمان‌ها و اصول مشترکی است که شالوده شخصیت سازمان و رفتار کارکنان را تشکیل می‌دهد. فرهنگ سازمانی به هرکدام از اعضای سازمان کمک می‌کند تا جایگاه خود را در شرکت درک کنند و همچنین با ماموریت سازمان نیز به خوبی آشنا شوند.

تاثیر فرهنگ سازمانی در موفقیت سازمان

اگر سازمانی دارای فرهنگی قدرتمند باشد، تاثیرات بی‌نظیری بر میزان موفقیت کسب‌و‌کار مشاهده خواهد کرد. در زیر چند مورد از تاثیرات فرهنگ سازمانی مثبت شرح داده شده‌اند.

تعامل با کارکنان و حفظ آنها

فرهنگ سازمانی مثبت به کارکنان احساس تعهد و تعلق داده و سطح مشارکت آنها را افزایش می‌دهد و از احساس فرسودگی در کارمندان پیشگیری می‌کند. وقتی‌که کارکنان احساس می‌کنند که از آنها قدردانی می‌شود و بخشی از هدف شرکت هستند، تمام تلاش خود را برای انجام وظایف محول‌شده به کار می‌گیرند.

خلاقیت و سازگاری

با داشتن فرهنگ مثبت در سازمان می‌توان خلاقیت را در محیط  کار پرورش داد که این امر منجر به ریسک‌ پذیری، ارتباطات باز و یادگیری بالاتر می‌شود. یک سازمان با فرهنگ مناسب می‌تواند کارکنان را تشویق به همکاری، امتحان ایده‌های جدید و سازگاری با شرایط متغیر بازار کند و در نتیجه مزیت رقابتی آن حفظ شده و در مسیر پیشرفت مستمر قدم برمی‌دارد.

رضایت مشتری

سطوح بالاتر رضایت و وفاداری مشتری، نتیجه فرهنگ مشتری محوری است که در آن کارکنان با ارائه تجربیات فوق‌العاده متحد می‌شوند. در سازمانی با فرهنگ قدرتمند، کارکنان تمایل دارند که کالاها و خدماتی را ارائه دهند که برای مشتریان مفید باشد.

تاب آوری سازمانی

فرهنگ سازمانی قوی می‌تواند منبع تاب‌آوری در مواقع سخت یا غیرقابل پیش بینی باشد. کسب‌وکارهایی که فرهنگ قوی دارند، بهتر می‌توانند با ناملایمات کنار بیایند؛ زیرا کارکنان آن‌ها به هم نزدیک‌ترند، یکدیگر را تشویق می‌کنند و به اهداف شرکت متعهد می‌مانند.

اهمیت فرهنگ سازمانی

ویژگی های کلیدی یک فرهنگ سازمانی خوب

حالا که با اهمیت فرهنگ سازمانی و تاثیر آن در میزان موفقیت کسب‌و‌کار آشنا شدید، نوبت به توضیح و تشریح ویژگی‌های کلیدی یک فرهنگ سازمانی قوی می‌رسد. یک فرهنگ سازمانی خوب باید شامل موارد زیر باشد.

 چشم انداز و ارزش های روشن

یک چشم انداز قانع‌کننده و اصول دقیق می‌تواند چارچوبی برای تصمیم‌گیری و رفتار سازمانی ارائه دهد. برای رهبران ضروری است که به طور مستمر این مؤلفههای اساسی را به کارکنان منتقل کنند و بر به کارگیری آنها را در تمام جنبه های فعالیتهای سازمان نظارت داشته باشند.

همسویی رهبری و الگوسازی

رهبران از طریق گفتار، کردار و اولویتهای خود میتوانند تأثیر بسزایی بر فرهنگ سازمان داشته باشند. رهبران باید در رفتار خود درستکار باشند، به اعتقادات خود عمل کنند و رفاه اعضای تیم را در اولویت قرار دهند.

اعتماد و توانمندسازی کارکنان

اعتماد به کارکنان و دادن آزادی تصمیم‌گیری به آنها باعث مسئولیت‌پذیری در شغل خود و مشارکت قابل توجه آنها می‌شود. ارائه فرصت‌هایی برای انتقاد کارکنان از سازمان، تشویق کارمندان و ارتقای مهارت‌های آنها نیز می‌تواند به توانمندسازی کارکنان کمک کند.

ارتباطات باز و شفافیت

یک فرهنگ سازمانی خوب برای ارتباطات باز ارزش قائل است و شفافیت، اعتماد و کار گروهی را ارتقا می‌دهد. کارکنان باید بدانند که نظرات آنها به رسمیت شناخته شده و مورد احترام است. رهبران سازمان باید به کارکنان این اطمینان را بدهند که نظرات خود را به اشتراک بگذارند، مسائل را مطرح کنند و در فرآیندهای تصمیم‌گیری شرکت کنند.

قدردانی و جشن

ارج نهادن به دستاوردهای کارکنان می‌تواند فرهنگ قدردانی را در سازمان ترویج داده و عادات مفید را تقویت کند. به رسمیت شناختن تلاش‌های کارکنان با برگزاری جشن و مراسمات خاص یا ابراز صمیمانه تشکر می‌تواند انگیزه و روحیه آنها را افزایش دهد.

 حفظ فرهنگ یادگیری و ارتقای دائمی

فرهنگ سازمانی خوب و قوی باید  کنجکاوی، خلاقیت و انعطاف‌پذیری کارکنان را تقویت کند. این فرهنگ باید یکی از اولویت‌های خود را دسترسی افراد به منابع آموزشی و توسعه ذهنیت رشد قرار دهد.

 تنوع، برابری و شمولیت

حفظ این اصول علاوه‌بر این‌که امری اخلاقی است، برای ایجاد یک سازمان قوی و انعطاف‌پذیر بسیار مهم است. کسب‌وکارهایی است که به تنوع ارزش می‌دهند، طیف وسیع‌تری از دیدگاه‌ها، افزایش نوآوری، تصمیم‌گیری بهتر و فضایی فراگیر را تقویت می‌کنند.

فرهنگ سازمانی مناسب برای کسب و کار شما

به گفته گلسدور، برای بیش از نیمی از جویندگان کار، فرهنگ محیط کار بر حقوق اولویت دارد. داده‌های ما نشان می‌دهد شرکت‌هایی که از بهترین شیوه‌ها برای توسعه رهبران استفاده می‌کنند، ۴/۳ برابر بیشتر احتمال دارد که به عنوان بهترین مکان برای کار رتبه‌بندی شوند. همچنین گالوپ گزارش می‌دهد درآمد کسانی که فرهنگ را در اولویت قرار می‌دهند، تا ۳۳ درصد بالاتر است.

اما حتی یک فرهنگ مثبت هم برای همه یکسان نیست. فرهنگ باید با اولویت‌های کلیدی کسب‌وکار هماهنگ باشد و این همسویی اهمیت دارد. به‌عنوان‌مثال، فرهنگ نوآوری با شکست رو به جلو ممکن است باعث ایجاد خلاقیت در توسعه نرم افزار شود؛ اما در بیمارستانی که جان انسان‌ها در آن در خطر است، خطرناک خواهد بود. برای تدوین یک فرهنگ سازمانی قدرتمند بهتر است در زمان تنظیم بیزینس پلن به ارزش‌ها و فرهنگ‌های مثبتی که می‌خواهید در سازمان خود داشته باشید نیز به‌درستی توجه کنید.

بنابراین، فرهنگ مناسب برای محل کار شما چیست؟ ابتدا روی چالش ها و اهداف تجاری منحصر به فرد خود تمرکز کنید. چالش‌های شما می‌توانند شامل مشکلات مربوط به رعایت مقررات، جهانی شدن، اختلال در بازار و موارد دیگر باشند. سپس به عناصر فرهنگ شرکت فکر کنید که به شما در حل این چالش ها کمک می‌کند. به عنوان مثال، فرهنگ اخلاق، صداقت و مسئولیت‌پذیری کارکنان را تشویق می کند تا از دستورالعمل ها و استانداردهای نظارتی پیروی کنند.

اگر سازمان شما در سطح جهانی در حال گسترش است، کارمندان باید برای تنوع ارزش قائل باشند و از نظر فرهنگی شایستگی همکاری در سراسر مرزها را داشته باشند. برای شرکت‌هایی که در بازار بی‌ثبات یا مختل رقابت می‌کنند، فرهنگ سازگاری و نوآوری کارمندان را تشویق می‌کند تا از تجربه‌ها استقبال کنند و تغییرات را در آغوش بگیرند.

در نهایت، شما باید ارزش‌های فرهنگی خود را به مهارت‌هایی که نیروی کار شما نیاز به توسعه آنها دارد، متصل کنید. چه اقدامات کلیدی به رهبران کمک می‌کند تا با صداقت رهبری کنند، همکاری را تسهیل کنند و فرهنگ یادگیری چابک ایجاد کنند؟

انواع فرهنگ سازمانی

رهبر سازمان نقشی اساسی در ترویج فرهنگ سازمانی دارد

در پایان، ایجاد یک فرهنگ سازمانی قوی فرآیندی مستمر است که همکاری، تعهد و همسویی را از همه سطوح سازمان و به خصوص رهبر می‌طلبد. اولویت‌بندی مؤلفه‌های ضروری مانند چشم‌انداز و ارزش‌ها، همسویی رهبری، توانمندسازی کارکنان، ارتباطات، شناخت، یادگیری و تنوع می‌تواند به کسب‌و‌کارها کمک کند تا فرهنگی را ایجاد کنند که به خلاقیت، تعامل و موفقیت بلندمدت منجر می‌شود.

منبع:

https://www.forbes.com/sites/forbescoachescouncil/2024/03/06/building-a-strong-organizational-culture/

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط