جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

استعلام برند قبل از ثبت

زمان مطالعه این مقاله: 11 دقیقه

برند یا علامت تجاری، علائمی هستند که اشخاص و کسب‌و‌کارها از آنها به عنوان نشان تجاری خدمات و محصولات خود در دنیای تجارت استفاده می‌کنند. اهمیت برندینگ این روزها بر هیچ کسب‌و‌کاری پوشیده نیست. اما چرا ثبت برند مهم است و چرا باید قبل از هرکاری استعلام برند قبل از ثبت را به انجام برسانید؟
استعلام برند قبل از ثبت

فهرست مطالب

استعلام برند قبل از ثبت

هرکسب‌و‌کار حرفه‌ای قبل از شروع فعالیت خود در زمینه تولید محصولات یا ارائه خدمات باید برند خود را ثبت کند. استعلام برند قبل از ثبت یکی از پیش‌زمینه های اصلی در فرایند ثبت برند است که در این نوشته می‌خواهیم به آن بپردازیم. در این مطلب کاربردی از آژانس توسعه کسب و کار اکوبا در مورد اهمیت ثبت برند، دلایل استعلام برند برای ثبت، روش‌های استعلام گرفتن و نکات موردتوجه در انتخاب نام برند صحبت می‌کنیم. با ما همراه باشید.

استعلام ثبت برند

اهمیت ثبت برند

برند یا علامت تجاری، علائمی هستند که اشخاص و کسب‌و‌کارها از آنها به عنوان نشان تجاری خدمات و محصولات خود در دنیای تجارت استفاده می‌کنند. اهمیت برندینگ این روزها بر هیچ کسب‌و‌کاری پوشیده نیست. اما چرا ثبت برند مهم است و چرا باید قبل از هرکاری استعلام برند قبل از ثبت را به انجام برسانید؟

تا زمانی که شما برند خود را به‌طور قانونی ثبت نکرده باشید، افراد دیگر نیز می‌توانند از آن استفاده کنند و در انحصار شما نیست؛ اما پس از ثبت برند، حق انحصاری آن فقط به شما تعلق می‌گیرد. پس اگر قصد ایجاد برند شخصی یا شرکتی خود را دارید، یا اگر در حال حاضر مشغول ارائه خدمات و محصولات خود تحت نام و لوگوی خاصی هستید که آن را به ثبت نرسانده‌اید، در اولین فرصت برای ثبت برند خود اقدام کنید تا مشکلی در این زمینه برای شما پیش نیاید.

با ثبت برند شما می‌توانید از اشخاصی که تحت نام و علامت تجاری شما محصولاتی را عرضه می‌کنند یا از روش‌هایی دیگر سعی در ارائه محصولاتی مشابه با کالاهای شما را دارند، به‌راحتی شکایت کنید. در واقع اگر شما برند خود را ثبت نکنید و یکی از رقبای شما با علم به این موضوع، برند شما را به ثبت برساند، میزان زیادی از سرمایه‌گذاری شما در بازاریابی محصولاتتان به هدر می‌رود. اگر شما برند خود را به ثبت نرسانید و رقبای شما با علامتی یکسان یا مشابه با شما اقدام به تولید کالاهای بی‌کیفیت کنند، شهرت و محبوبیت برند شما آسیب‌های جبران‌ناپذیری خواهد دید.

البته علاوه‌بر‌اینکه شما باید برند خود را به ثبت برسانید تا دیگران نتوانند از آن استفاده کنند؛ لازم است که قبل از انتخاب اسم و ساخت محصولات و ارائه خدمات تحت آن نام، استعلام برند قبل از ثبت را انجام دهید. علاوه‌بر‌این شما می‌توانید برندی را برای خود ثبت کنید و بعد با اجاره دادن آن به اشخاص دیگر، منبع درآمدی برای خود یا کسب‌و‌کارتان بوجود بیاورید. مضاف‌بر تمام موارد بالا شما با ثبت برند و برخوردار شدن از شهرت در میان مصرف‌کنندگان می‌توانید آسان‌تر تقاضای دریافت وام خود را به نتیجه برسانید، زیرا اعطای تسهیلات به برندهای خوشنام و همچنین پیدا کردن سرمایه‌گذار بسیار آسان‌تر انجام می‌شود.

سایت استعلام برند های ثبت شده

استعلام برند قبل از ثبت یعنی چه؟

استعلام برند قبل از ثبت چیست؟ یکی از سوالات مهمی که افراد معمولا در پی یافتن جواب آن هستند، دلیل استعلام ثبت برند  و همچنین آگاهی از سایت استعلام برند‌های ثبت شده است. استعلام گرفتن برند از آن جهت دارای اهمیت است که شما قبل از انتخاب نام برای محصولات و خدمات خود باید اطمینان پیدا کنید که اسم انتخابی شما قابل ثبت است.

استعلام برند به این دلیل انجام می شود که اگر قبل از شما شخص یا بیزینس دیگری آن نام یا مشابه آن را ثبت کرده باشد، قبل از هر اقدامی متوجه این موضوع می‌شوید و نامی دیگر را برمی‌گزینید. استعلام برند قبل از ثبت باعث می‌شود که فرایند ثبت نام و علامت تجاری شما بسیار سریع‌تر پیش برود و در مدت زمان کوتاه‌تری بتوانید برند مورد نظر خود را به ثبت برسانید.

روش‌های استعلام نام برند برای ثبت

شما به دو روش می‌توانید استعلام برند قبل از ثبت را انجام دهید. اولین روش برای استعلام برند از اداره ثبت، از طریق سامانه مرکز مالکیت معنوی به آدرس https://ipm.ssaa.ir/Search-Trademark است. بعد از ورود به این صفحه شما باید روی گزینه جستجو در بانک اطلاعاتی ثبت علائم کلیک کنید. در این مرحله باید اطلاعات خواسته شده را وارد کرده و برای مشاهده نتیجه منتظر بمانید.

یک روش دیگر برای استعلام برند قبل از ثبت، مراجعه به سایت روزنامه رسمی است. از آنجائی‌که برندهای ثبت شده در روزنامه رسمی آگهی می‌شوند؛ شما می‌توانید از طریق  این سایت (با آدرس https://www.rrk.ir/ ) و مراجعه به بخش آگهی‌های قانونی جهت استعلام برند برای ثبت اقدام کنید.

چرا استعلام برند قبل از ثبت مهم است؟

استعلام برند قبل از ثبت یکی از مراحل مهم و پیش‌نیازهای ثبت برند است. اگر شما بدون استعلام برند شروع به روند ثبت درخواست برای علامت تجاری خود را بکنید، ممکن است در همان مراحل اولیه متوجه شوید که قبل از شما شخص دیگری این برند را ثبت کرده‌است. دلیل سخت‌گیری اداره ثبت این است که صاحبان برند دارای حق انحصاری علائم و نام‌های تجاری خود هستند و باید حق و حقوق آنها کاملا حفظ شود. بنابراین منطقی‌ترین کار قبل از هر اقدامی استعلام گرفتن از برند است.

این سخت‌گیری باعث می‌شود که شما مطمئن شوید بعد از ثبت برندتان هیچکس دیگری نمی‌تواند تحت نام شما به فعالیت تجاری بپردازد. اگر سامانه مرکز مالکیت معنوی بدون بررسی یکسان بودن و مشابهت برندها، به هر تقاضایی پاسخ مثبت بدهد، شما هرگز نمی‌توانید اطمینان پیدا کنید که برندتان منحصربفرد است.

04 2

فواید استعلام برند قبل از ثبت

استعلام برند قبل از ثبت چند مزیت مهم برای شما دارد که در زیر به مهم‌ترین موارد اشاره می‌کنیم:

  • شما با استعلام برند می‌توانید از قابلیت ثبت برند در طبقه مدنظرتان آگاه شوید
  • با استعلام هر برند می‌توانید نام صاحب آن را پیدا کنید (این مورد در مواقعی که قصد همکاری با یک بیزینس را دارید، بسیار مهم است. از طریق استعلام برند می‌توانید بفهمید که آیا آنها دارای برند ثبت شده و قانونی هستند یا خیر )
  • اگر برند انتخابی شما قابلیت ثبت نداشته باشد، در زمان و هزینه شما به میزان زیادی صرفه‌جویی می‌شود.

استعلام برندهای بین المللی

یکی از سوالاتی که در زمینه ثبت و استعلام برند پرسیده می‌شود این است که آیا استعلام برند قبل از ثبت در مورد برندهای بین‌المللی نیز صدق می‌کند و افراد باید قبل از ثبت برند بین‌المللی، استعلام برند بگیرند؟ جواب این پرسش «بله» است. هرچند در مورد برندهای بین‌المللی شما نمی‌توانید از طریق سایت اداره مالکیت معنوی اقدام کنید اما در مورد برندهای بین‌المللی هم شما حتما باید استعلام برند قبل از ثبت را بگیرید.

اما استعلام برند بین‌المللی چگونه انجام می‌شود؟ مرجع بین‌المللی برای علائم تجاری، سازمانی به نام WIPO  است؛ در سایت این سازمان یک بخش برای استعلام برندهای بین‌المللی وجود دارد. در نتیجه شما برای استعلام برندهای بین‌المللی باید از طریق وبسایت  https://branddb.wipo.int/  اقدام کنید.

نکات مهم در انتخاب نام برند

در بخش‌های بالا با دلایل اهمیت و روش‌های استعلام برند قبل از ثبت آشنا شدید. در این بخش می‌خواهیم در مورد نکاتی صحبت کنیم که باید در زمان انتخاب نام برند به آنها توجه داشته باشید. با دانستن اینکه چه برندهایی در کشور ما قابل ثبت هستند شما می‌توانید راحت‌تر نام برند خود را انتخاب کنید. شما می‌توانید کلمه‌ها، عبارت‌های ترکیبی، تصاویر و علائم و نمادهای گوناگون را ثبت کنید.  عبارات ترکیبی به عباراتی گفته می‌شود که از ترکیب اعداد و حروف و کلمات تشکیل شده‌اند.

در برخی از کشورها امکان ثبت بوها و صداها نیز وجود دارد اما در حال حاضر در ایران این امکان فراهم نیست. در کشور ما فقط می‌توانید آن چیزی را که با چشم قابل مشاهده است (رنگی یا سیاه و سفید) را به ثبت برسانید.

دقت داشته باشید که کلمات عام قابل ثبت نیستند. مثلا کلمه‌ای مانند غذا را نمی‌توانید ثبت کنید چون کلمه‌ای خاص نیست و نشان‌دهنده یک موضوع کلی است. کلماتی مانند شیرین یا ترش که به طعم‌ها اشاره دارند و به‌طور کلی یک موضوع خاص را معرفی می‌کنند نیز قابل ثبت به‌عنوان برند نیستند زیرا کلمه خاص به حساب نمی‌آیند.

اگر برند و علامت شما با موازین فرهنگی و شرعی کشور مغایرت داشته باشد نیز شما نمی‌توانید آن برند را ثبت کنید. یکی دیگر از مواردی که اداره ثبت به شما اجازه ثبت آن را نمی‌دهد، تصاویر مربوط به افراد مقدس است. علاوه‌بر موارد بالا شما نمی‌توانید پرچم کشورها و نام‌های معروف را نیز ثبت کنید. در آخر همان‌طور که در بخش اهمیت استعلام برند قبل از ثبت نیز گفتیم شما نمی‌توانید برندهایی را که قبل از این ثبت شده‌اند را مجددا ثبت کنید و نباید هیچ‌گونه مشابهتی بین برند شما و برندهای قبلی وجود داشته باشد.

استعلام برند برای ثبت

با استعلام ثبت برند، کار خود را راحت‌تر کنید

در نوشته بالا در مورد اهمیت ثبت برند و همچنین فواید استعلام برند قبل از ثبت صحبت کردیم و دو سایت استعلام برند های ثبت شده را نیز به شما معرفی کردیم. استعلام برند برای ثبت، هیچ‌گونه هزینه‌ای ندارد و شما می‌توانید شخصا از طریق سامانه مرکز مالکیت معنوی و سایت روزنامه رسمی کشور اقدام به استعلام نام برند انتخابی خود کنید. چنانچه قصد ثبت برند را دارید می‌توانید قبل از هر اقدامی از خدمات مشاوره کسب و کار اکوبا برای راهنمایی تخصصی استفاده کنید. امیدواریم از این مطلب کاربردی بهره برده باشید. منتظر شنیدن نظرات و پیشنهادات شما هستیم.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط